ایجاد بیش از ۱۵ هزار شغل روستایی و خانگی در استان کرمان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، گفت: سال گذشته ۶۰ هزار و ۳۷۴ تعهد اشتغال در استان کرمانداشتیم، که ۱۱۲ درصد تعهد اشتعال سال۱۴۰۲ را اجرایی کردیم و بیش از ۱۵ هزار اشتغال روستایی و خانگی در استان راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مجتبی مصباح در نشست خبری عنوان کرد: برای بزرگداشت هفته کار و کارگری، ۴۰ برنامه اجرایی اعم از جشن‌ های کارگری در شهرستان‌ ها، برپایی میز خدمت در نماز جمعه سراسر استان، تجلیل از کارگران نمونه و برگزاری جشنواره امتنان را در این هفته مدنظر داریم.

وی افزود: سال گذشته علی رغم اینکه دشمنان قسم خورده دست به هر کاری زدند که آرامش ما را دچار تزلزل کنند، خوشبختامه قشر کارگری جامعه در حوزه اغتشاشات با جریان معاند همکاری نکرد و بر همین منوال و در جریان اغتشاشات اخیر، یک روز هم اعتصاب کارگری در کرمان نداشتیم و این بصیرت مردم کرمان قابل ستایش است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه حجاب یک واجب شرعی و قانون هست، ادامه داد: مسئله حجاب را باید بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری لسانی گوشزد کرد و با نرم زبانی و خوب حرف زدن بهتر می‌ توان موثرتر عمل کرد و در این جهت ما ابتدای امسال کمیته‌ های عفاف و حجاب راتشکیل دادیم و این امر را از چندین راهکار از طریق این کمیته پیگیری خواهیم بود.

مصباح در ادامه با اشاره به اینکه کرمان پارسال پنجمین استان در کشور از نظر اشتغال ایجاد شده و چهارمین استان در رده کاهش نرخ بیکاری شد، گفت: در سال گذشته تعهد اشتغال استان ۶۰ هزار و ۳۷۴مورد شغل بود؛ اما ۶۷ هزار و ۶۲۴ مورد شغل ایجاد و ۱۱۲ درصد تعهد اشتغال استان عملی شد و و بیش از ۱۵ هزار اشتغال روستایی و خانگی در استان راه اندازی شد.

وی بیان کرد: با افزایش نرخ مشارکت بانوان در انجام کار، نرخ بیکاری خانم های کرمانی تقریبا بالا برآورد شده است و در سال ۱۴۰۱، در زمینه برون سپاری ۲۵ دفتر کاریابی به دفاتر کاریابی‌ های قبل اضافه شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، با اشاره به اینکه پارسال تمام اشتغال‌ های ایجاد شده استان در سامانه رصد اشتغال ثبت و به سه روش پیامکی، تلفنی و حضوری راستی‌ آزمایی شده بود، گفت: این استان چهارمین استان از نظر کاهش نرخ بیکاری در کشور است و پارسال نرخ بیکاری از ۱۱.۳ درصد سال ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد یعنی کاهش ۳.۱ درصدی رسید.

مصباح با بیان اینکه پارسال ۱۷ هزارو ۴۵ بازرسی در استان انجام شده است، تصریح کرد: ۶۳۸ تشکل کاریابی و کارفرمایی در استان کرمان داریم؛ که ۸ هزار و ۴۶ شکایت در جامعه کارگری رسیدگی و بیش از ۵ هزار دادنامه نیز دراین باره ابلاغ شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه پارسال ۵ هزار و ۴۰۰ نفر در استان کرمان از طریق کاریابی‌ ها مشغول کار شدند، اظهار داشت: سال گذشته ۲۵ کاریابی جدید ایجاد کردیم که از این تعداد ۷ مرکز کاریابی در بخش‌ های دور از مرکز استان تاسیس شد و پارسال ۷ مورد به مراکز کارآفرینی استان اضافه شد و این تعداد به ۱۷ مورد رسید.

مصباح با بیان که ۱۵ هزار و ۶۷۰ شغل پارسال از طریق تسهیلات در استان کرمان ایجاد شده است، گفت: به ۱۷ هزار و ۶۹۶ طرح وام اشتغالزایی در مجموع به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه ۶۲۸ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان کرمان داریم، اظهار داشت: پارسال ۱۷ هزار و ۴۵ بازرسی از کارگاه‌ های مشمول قانون کار در استان انجام شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: پارسال 8 هزار و ۴۶ دادخواست شکایت کارگری و کارفرمایی در استان پیگیری شد.

وی با اشاره به اهمیت عدالت مزدی به موضوع اجرای طرح طبقه‌ بندی شرکت‌ ها در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: پارسال این طرح در ۹۵ شرکت در استان کرمان به اجرا درآمد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: با اشاره به اینکه پارسال ۳ هزار و ۴۹۱ نفر مقرری‌ بگیر بیمه بیکاری در استان کرمان وجود داشت، که این آمار ۱۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

مصباح؛ تاکید کرد: حدود یکهزار و ۶۰۰ مورد از این افراد مربوط به شرکت آسمینون منوجان بودند؛ که اگر مشکل آنان حل شود این افراد دوباره به کار خود باز خواهند گشت.

وی همچنین اعطای کاریابی به خیریه ها را یکی از رویکردهای سال گذشته این اداره کل اعلامو خاطرنشان کرد: خیریه ها افراد کم بضاعت را مشغول به کار می‌ کنند؛ تا با این روش آن خانواده را توانمند نموده و از تحت پوشش خیریه خارج شود و این را بدانیم که گره‌ های اجتماعی با مشارکت مردم حل می‌ شود؛ لذا خیریه‌ های بزرگ که در زمینه اشتغال افراد کار می کنند، باید اقدام به دریافت مجوز نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha