کد خبر: آفت-دهان،-عارضه‌ای-ناشناخته
۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵
آفت دهان، عارضه‌ای ناشناخته!

دکتر فاطمه فتوحی چاهوکی ویروس شناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آفت دهان اظهار داشت: در مورد علت آفت دهان هنوز هیچ اطلاعات دقیقی به دست نیامده و اینکه این نوع آفت دهانی هم نوعی ویروس است یا خیر، هنوز به طور قطع و یقین گزارشی عنوان نشده است.

وی افزود: آفت دهان عارضه‌ای داخلی است و در مواقعی که فرد دچار استرس، اضطراب و عدم تعادل هورمونی می‌شود، در دهان به شکل زخمی سطحی به وجود می‌آید.

رییس بخش آنفولانزای انستیتو پاستور ایران گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادم هنوز مشخص نیست که آفت دهان هم نوعی قارچ است یا خیر اما به نظر می‌رسد که به دلیل استریل نبودن سطح دهان امکان رشد انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها به صورت کومنسال همراه با بزاق ما هستند و زمانی که به هر علتی، در بدن عدم تعادلی ایجاد شود امکان تغییر باکتری‌های خونی در بدن وجود دارد.

فتوحی بیان داشت: تغییر باکتری در بدن امکان بروز آفت دهان را فراهم می‌کند. معمولا بیشتر افراد جامعه از بروز آفت در دهان بسیار رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه کمبود مواد مغذی مثل ویتامین B 12 ، آهن و اسیدفولیک می‌تواند باعث ایجاد آفت دهان شود، تصریح کرد: سوء تغذیه می‌تواند باعث تکرر آفت دهان شود؛ همچنین ضعف سیستم ایمنی نیز شرایط بروز آفت دهان را به خوبی فراهم می‌کند.

این ویروس شناس یادآور شد: بر اساس برخی گزارشات به دست آمده تعداد زیادی از بیمارانی که شیمی درمانی انجام می‌دادند به طور مکرر آفت دهان داشتند و بعد از تمام شدن دوره شیمی درمانی آفت دهان آنها نیز کمتر شده بود.

فتوحی با اشاره به داروهایی که برای آفت دهان تجویز می‌شود، گفت: چند نوع پماد ضد آفت برای کاهش درد وجود دارد اما هیچ کدام از این داروها، آفت را به طور کامل درمان نمی‌کند بلکه تسکین دهنده درد هستند. معمولا این داروها دوره‌ی آفت را کوتاه‌تر می‌کند اما هیچ کدام قطعا نمی‌تواند آفت را از بین ببرد.

غرغره کردن آب یخ

وی ادامه داد: همچنین غرغره کردن آب یخ می‌تواند درد آفت دهان را کاهش دهد؛ اگر افراد شربت دیفن هیدرامین را همراه با آب یخ غرغره کنند به عنوان مسکن می‌تواند به کاهش درد آفت دهان بسیار کمک کند.

رییس بخش آنفولانزای انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: آفت دهان هم دوره‌ای دارد که علی‌رغم استفاده از انواع داروها، این دوره باید طی شود چراکه آفت دهان با مصرف دارو هم به طور کامل از بین نمی‌رود.

استفاده از دهان شویه

فتوحی تاکید کرد: اگر فردی از آفت دهان بسیار رنج می‌برد می‌تواند به طور مداوم از دهان شویه برای تسکین درد استفاده کند. دهان شویه با توجه به اینکه مواد ضدعفونی کننده دارد برای از بین بردن برخی بیماری‌های دهان می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: اگر فردی آفت دهان ندارد، توصیه نمی‌کنم که از دهان شویه به طور مداوم استفاده کند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha