تاکید بر کاهش جمعیت کیفری زندان ها و مجازات های جایگزین حبس در استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که کاهش جمعیت کیفری زندان ها همواره مورد توجه قوه قضائیه بوده است، گفت: در این رابطه در دو بخش نظارت بر ورود افراد به زندان و استفاده از مجازات های جایگزین حبس اقدام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در کارگروه کاهش جمعیت کیفری زندان های استان کرمان، گفت: در راستای نظارت بر ورود افراد به زندان باید حتی المقدور سعی شود در مرحله تحقیقات و قبل از صدور حکم جز در موارد ضروری از ورود افراد به زندان جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه نباید اصل را به بازداشت افراد قرار داد و باید با صدور قرار تامین متناسب دسترسی به متهم در مراحل مختلف رسیدگی را تامین کرد، افزود: قاضی در دادگاه نیز نباید جز در موارد دارای ضرورت، حکم به حبس افراد دهد و در این رابطه می توان از مجازات های جایگزین حبس و استفاده از سامانه های نظارت الکترونیکی استفاده کرد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست های کاهش جمعیت کیفری زندان ها نیز باید تمامی اقدامات وفق موازین قانونی و در اجرای بخشنامه ها و قوانین و مقررات باشد.

حجت الاسلام حمیدی بر لزوم توجه به تناسب آرای قضایی تاکید و تصریح کرد: قضات اختیارات و وظایفی دارند و باید بر مبنای قانون، نسبت به صدور قرارهای قانونی متناسب اقدام کنند.

وی سرعت در رسیدگی به پرونده های زندانی دار را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به نحوی اقدام شود که افراد تحت قرار در سریعترین زمان ممکن تعیین تکلیف شده و حکم قانونی برای آنها صادر شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: استفاده از آزادی مشروط حقی است که در قانون برای مددجویان زندان ها تعیین شده است و باید زمینه استفاده مددجویان زندان ها از این ظرفیت فراهم شود.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به کاهش ورودی مددجویان به زندان ها در برخی حوزه های قضایی، بیان کرد: رشد ورودی مددجویان به زندان ها در برخی حوزه های قضایی باید کارشناسی و علت یابی شود.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که بازدید مقامات قضایی از زندان ها باید بر اساس یک برنامه زمانبندی شده انجام شود، تاکید کرد: بازدیدها از زندانها باید به شکلی هدفمند اجرایی شود و در این بازدیدها مشکلات مددجویان بررسی شده و در مواردی که براساس قانون می توان به مددجویان کمک کرد، از این ظرفیت استفاده شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان، استقرار شوراهای حل اختلاف در زندان ها را بسیار موثر دانست و اظهار داشت: در این حوزه پیگیری های لازم در معاونت شوراهای حل اختلاف انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha