پیوند پوست از اهدا کننده مرگ مغزی، راهکار درمانی بیماران سوختگی با درجه بالاست

دانشیار جراحی سوختگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پیوند پوست از اهدا کننده مرگ مغزی راهکار درمانی مناسبی برای بیماران با درجه سوختگی بالاست اما به دلیل تعداد کم بیماران مرگ مغزی در حال حاضر این میزان پاسخگوی بیماران سوختگی نیازمند پوست نیست.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سیدحسن طاووسی با اشاره به اینکه امکان استفاده از پوست بیماران فوت شده تا 24 ساعت پس از مرگ وجود دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر عمده ی پوست پیوند شده از اهدا کنندگان مرگ مغزی اخذ می شود اما به علت تعداد کم بیماران مرگ مغزی، این میزان پوست پاسخگوی بیماران دچار سوختگی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پوست برداشته شده از اهدا کننده فوت شده، بین هشت تا 16 هزارم اینچ قطر دارد و بسیار نازک است و برداشتن آن در ظاهر فرد خللی وارد نمی کند از همین رو خانواده های متوفی مرگ مغزی نگران از دست رفتن زیبایی عزیز خود نباشند زیرا کرامت متوفی حفظ شده و در عین حال به بیماران سوختگی کمک شایان توجهی می شود.

دکتر طاووسی با اشاره به اینکه در بانک پوست، پوست های اهدایی برای معالجه بیماران دچار سوختگی نیازمند پیوند پوست نگهداری می شود، تصریح کرد: نخستین مورد پیوند پوست در مشهد سال 1386 انجام شد و پیوند پوست به دو روش اتوگرافت و آلوگرافت انجام می شود که در پیوند اتوگرافت از پوست خود فرد اما در روش آلوگرافت از پوست افراد دیگر برای پیوند استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در بیمارانی که دچار سوختگی با درجه بالا هستند امکان پیوند پوست از بدن خود فرد وجود ندارد لذا تنها استفاده از روش آلوگرافت کاربرد دارد.

وی اظهار کرد: پیوند پوست از جمله عمل های جراحی در بخش پیوند اعضای منتصریه از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در کنار پیوند کلیه، قرنیه، قلب، کبد و مغز استخوان برای بیماران نیازمند انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha