سهم استان کرمان از حقوق دولتی معادن،  کمتر از یک چهارم است

استاندار کرمان با بیان اینکه سهم این استان از حقوق دولتی معادن عددی کمتر از یک چهارم است، گفت: اما این قضیه یک خوبی دارد و آن اینست که این بودجه فقط مخصوص شهرستان هایی است که دارای معدن هستند و قابل واگذاری به طرح دیگری نیست.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد مهدی فداکار صبح امروز ۲۹ مرداد ماه در سومین جلسه شورای معادن استان در سال جاری، گفت: عددی که سهم معادن استان بوده کمتر از یک چهارم شده و چیزی حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان سهم استان از معادن است که عملاً ما از حقوق دولتی ۵۰۰ میلیارد تومان داریم.

وی ادامه داد: این عدد نسبت به سال‌ های قبل بهتر بوده و خوبی آن این است که فقط مخصوص شهرستان هایی است که دارای معدن هستند و این مقدار قابل احتصاب برای هیچ پروژه دیگر و در جای دیگری نیست.

استاندار کرمان، تصریح کرد: لذا باید لیست شهرستان های دارای معادن را تهیه و همچنین پرداختی های آنها مشخص و برای آن شهرستان پروژه تعریف کرد؛ ضمن آنکه باید به حوزه هایی که مشکل زیرساختی دارند کمک بیشتری شود.

فداکار با تاکید بر اینکه باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به استان برگشت داده شود، افزود: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که در بحث بودجه ای رخ داده، امسال از حقوق دولتی عملا دو درصد سهم استان است.

وی افزود: در زمینه شرکت های دانش‌ بنیان در قانون بودجه ظرفیت‌ هایی دیده شده که اگر شرکت های معدنی در این زمینه هزینه کنند، در حوزه مالیات و همچنین حقوق دولتی شرکت ها به حساب می آید.

استاندار کرمان تاکید کرد: دانشگاه ها باید از این دو ظرفیت قانونی استفاده کنند و بجای مالیات از حقوق دولتی شرکت های بزرگ و معادن می توان در جهت پیشبرد حوزه دانش بنیان استفاده کرد.

فداکار گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در استان کرمان در معادن وجود دارد اما متاسفانه فقط معادن را تخلیه و خام فروشی می کنیم که ممکن است با این رویه تا ۳۰ سال آینده چیزی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: اکنون استان کرمان از معادن بهره ای نمی برد و در صنایع پایین دستی هیچ اقدامی صورت نگرفته است، در حالی که می توان در زمینه نیازهای صنایع استان و خدمات در کنار معادن کار انجام داد.

استاندار کرمان، در خاتمه با تاکید بر استفاده از ظرفیت های قانونی بودجه در حوزه معادن، خاطر نشان کرد: جاده شهربابک به انار بدترین وضعیت را دارد و باید از ظرفیت قانونی استفاده و معادن در این زمینه کار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha