در حوزه های صنایع مرتبط با فولاد استان کرمان اقدامی نکردیم

استاندار کرمان گفت: سالانه چند میلیون تن فولاد در استان تولید می‌ شود، اما با وجود این ظرفیت عظیم در صنایع جانبی و مرتبط با آن هیچ اقدامی نکردیم و کرمان باید وارد حوزه صنایع جانبی و مرتبط با صنعت فولاد شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد مهدی فداکار در هفتاد و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی مسائل حوزه معدن، عنوان کرد: در انتصاب مدیران معادن استان هیچ نقشی نداشتم و دخالتی هم نمی‌ کنیم، تنها شروط ما بر بومی بودن، تخصص و پاکدستی است.


وی، راه‌ اندازی پنجره واحد سرمایه‌ گذاری را در حل بخش زیادی از مسائل مرتبط با سرمایه‌ گذاری و رصد و بررسی بهتر آنها مورد تاکید قرار داد و افزود: جلسات هفتگی را برای رفع موانع سرمایه‌ گذاران و بررسی موردی پرونده ها می‌ توانیم تشکیل دهیم و نگاه باز به حوزه سرمایه‌ گذاری، آموزش و آشنایی کارشناسان و مدیران با مقررات و ارتباط موثر بین‌ سازمانی را در حل مسائل سرمایه‌ گذاری و ایجاد اشتغال موثر می دانیم.


استاندار کرمان با بیان اینکه در حوزه معادن نیاز به اصلاح قوانین داریم، گفت: منابع طبیعی و محیط زیست باید از منابع ملی کشور حفاظت کنند. اما صیانت با ممنوعیت فرق می‌کند. باید حفاظت از محیط‌ زیست و منابع طبیعی را داشت، اما معادن هم جهت تولید و اشتغال باید بهره‌ برداری شوند.


فداکار با اشاره به این موضوع که در حوزه ماشین‌ آلات معدنی، دو بحث تعمیرات و خرید وجود دارد، تصریح کرد: تعمیر یک ضرورت است و شرکت‌ ها آمادگی دارند در قطعه‌ سازی و تعمیر با کمک دانشگاه‌ ها وارد عمل شوند.


وی با بیان اینکه جنوب استان ظرفیت پنهان معدنی بزرگی است که آینده درخشانی دارند، تاکید کرد: سالانه چند میلیون تن فولاد در استان تولید می‌ شود، اما در حوزه صنایع جانبی و مرتبط با این صنعت بزرگ هیچ اقدامی نکردیم، در حالی که می‌ توانست شرکت‌ های جنبی فراوانی در پایین دست شکل گیرد.

فضای کسب و کار استان کرمان پیچیده، پر هزینه و بازدارنده است


سید مهدی طبیب‌ زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: فضای کسب و کار استان پیچیده، پر هزینه و بازدارنده است و مصادیق آن را می‌ توانم به عینه در دستگاه‌ ها بیان کنم.


وی بیان کرد: بحث صادرات حتما آزمایش‌ های خود را لازم دارد، از بخش خصوصی برای احداث و تجهیز آزمایشگاهی در استان درخواست کردیم، اما به گفته خودشان سیستم‌ های بانکی می‌ ترسند در این زمینه وارد شوند و تسهیلات بدهند.


رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان افزود: کرمان بهشت زمین‌ شناسی و سنگ‌ های معدنی است، اما معادن کرمان در حال حاضر چه نقشی در توسعه پایدار استان دارد؟، غیر از طرح‌ های بزرگی که همه فکر و ذهن مدیران را مشغول کرده، معادن کوچک و متوسط را رها کرده ایم.


طبیب‌ زاده گفت: اگر آزادسازی معادن صورت نگیرد، برای تامین مواد اولیه کارخانجات فعلی هم با مشکل مواجه می‌شویم. این یک حرکت جهادی می‌ خواهد که معدن نقش پیشرانی خود را در اقتصاد استان بازی کند.


وی خاطر نشان کرد: بحث معدن یک بحث فراقوه‌ ای است و تنها وزارت صمت نمی‌ تواند آن را حل کند، بلکه باید قوانین و مقررات را اصلاح کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha