با تغییر کاربری زمین های بایر می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد

استاندار کرمان با بیان اینکه ۱۰ درصد آب مصرفی در زمین‌ های بایر کشاورزی هدر می‌ رود، گفت: با تغییر کاربری آنها می‌ توان در بخش زیادی از منابع زیرزمینی صرفه‌ جویی کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد مهدی فداکار در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم‌ آبی عنوان کرد: برداشت‌ های بی‌ رویه و چاه‌ های غیرمجاز، آبخوان‌ ها را با مشکل مواجه کرده است و تقویت، کمک به حفظ آبخوان‌ ها و جلوگیری از فرونشست و شور شدن آب، امری کاملا ضروری است.


وی با اشاره به اراضی بایر کشاورزی، در ادامه افزود: ۱۰ درصد آب مصرفی در این اراضی است که عملا هدر می‌ رود. این زمین‌ ها به دلایل متعدد از حَیِز انتفاع خارج شده‌ اند و امکان کشت در آنها وجود ندارد.


استاندار ادامه داد: مالکان برای اینکه زمین‌ ها از دستشان نرود، نسبت به آبیاری این زمین‌ ها اقدام می‌ کنند در حالی که می‌ توان با صدور مجوز تغییر کاربری علاوه بر صرفه‌ جویی در آب، اشتغال جدید ایجاد کرد.


فداکار تصریح کرد: برای توسعه استان به صنعت و آب نیاز داریم، مواردی انتقال آب ضرورت دارد و می‌ توان با حفظ مالکیت مردم، آب اراضی بایر برای صنعت آزاد کرد تا به دلیل صنعت افزایش برداشت نداشته باشیم.


به گفته علی رشیدی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان، مصارف آب در استان کرمان شامل ۶۱۹ میلیون مترمکعب از منابع سطحی و ۶ میلیون و ۲۹۰ میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی است و بیشترین وابستگی برای تامین آب از منابع زیرزمینی را داریم.


وی به ضرورت تدوین برنامه سازگاری با کم آبی در استان اشاره داشت و خاطرنشان کرد: ۱۱ میلیون مترکعب در مصرف آب باید صرفه‌ جویی شود تا به آب قابل برنامه‌ ریزی برسیم و ۱۹۸۰ میلیون مترمکعب سهم استان کرمان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha