سایه چتری به نام معادن بر نادیده شدن اقتصاد استان کرمان

استاندار کرمان گفت: کرمان اقتصاد متنوعی دارد، اما چتری به نام معادن جوب شده تا دیگر بخش های اقتصادی پنهان مانده و دیده نشوند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد مهدی فداکار در شورای اداری استان کرمان که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، عنوان کرد: کرمان اقتصاد متنوعی دارد و از سه بخش اصلی اقتصادی معدن، کشاورزی و گردشگری بهره می‌برد.


وی ادامه داد: حوزه معدن استان کرمان طی سال‌های اخیر برجسته شده و بخش‌های دیگر اقتصاد زیر چتر معدن، دیده نمی‌شود و کم‌توجهی شده‌اند.


استاندار کرمان به تنوع کشاورزی در استان به ویژه خرما، پسته و محصولات جالیزی اشاره داشت و بیان کرد: در حوزه کشاورزی به تغییر الگوی کشت و قانع کردن کشاورزان تاکید کرده‌ایم و بعضی از کالاهای استراتژیک کشاورزی به دلیل حذف ارز ترجیحی قابل رقابت شده‌اند و می‌ طلبد که جایگزین کشت صورت گیرد.


فداکار ادامه داد: حوزه گردشگری هم علیرغم ظرفیتی که در استان وجود دارد، اما شاهد تعداد گردشگر متناسبی نیست.

وی با بیان اینکه این تنوع اقتصادی به استان و توسعه آن کمک می‌کند، اما با چند چالش مواجه هستیم که بزرگترین آب در حوزه شرب و کشاورزی است، اظهار کرد: در حوزه آب شرب با برنامه‌ های در نظر گرفته شده و اعتبارات سفر رئیس جمهوری امیدواریم این مشکل در سال‌ های آینده حل شود.

سایه چتری به نام معادن بر اقتصاد کرمان

استاندار کرمان بیان کرد: شهرهای شرقی از سد نساء و شهرهای شمالی از خط صنعت و دو شهر جنوبی استان از سد جیرفت بار عمده‌ ای از مشکل آب شرب حل می‌ شود، اما آب کشاورزی همچنان مسئله جدی استان خواهد بود.


فداکار تصریح کرد: زمین‌ های بایر کشاورزی بی‌ دلیل آب را هدر می‌دهند، ضمن اینکه بهره‌ وری در واحد سطح کشاورزی استان کرمان باید ارتقا یابد.


وی از عدم توسعه صنایع جنبی و پایین‌دستی در استان سخن گفت و افزود: معادن برای استان ظرفیت هستند اما این تک درختی است که باید در کنار آن زنجیره‌ های متعدد شکل گیرد.


شایان ذکر است؛ ایجاد توازن در پرداختی کارمندان، تعیین و تکلیف نیروهای جدیدالاستخدام، کمبود نیروی انسانی و ساختار اداری در شهرستان‌ های جدید التاسیس، مجتمع‌ های اداری شهرستان‌ های جدید التاسیس، استقرار کامل برخی ادارات در شهرستان‌ های شرقی با توجه به نیاز منطقه از دیگر نکات مطرح استاندار کرمان در این جلسه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha