واکسیناسیون بیش از ۱۰ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری در استان کرمان

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از اجرای طرح واکسیناسیون هاری ۱۰ هزار قلاده سگ در کل استان به مناسبت ۲۸ سپتامبر مصادف با ۶ مهر ماه، سالروز درگذشت لویی پاستور دانشمند شهیر فرانسوی و کاشف نخستین واکسن هاری در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر حسین رشیدی، ضمن اعلام روز جهانی هاری به تشریح عملکرد این اداره کل در مبارزه با این بیماری پرداخت و بیان کرد: بیماری هاری در راس بیماری های عفونی ویروسی قرار دارد، زیرا علی رغم پیشرفت‌ های چشمگیر در علوم پزشکی هنوز درمانی برای آن یافت نشده و در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری متاسفانه، صد درصد موارد منجر به مرگ می‌ شود.

وی با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیری از این بیماری، افزود: از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون سگ ها و برگزاری کلاس های آموزشی برای جمعیت هدف و نیز مراقبت بیماری می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، در تبیین مراقبت این بیماری چنین گفت: در صورت تشخیص کانون بیماری هاری، در منطقه اپیدمیولوژیک که کانون بیماری در آن رخ داده است، به صورت هفتگی به مدت شش ماه مراقبت بیماری صورت می گیرد، ضمن اینکه واکسیناسیون مجدد سگ های صاحب دار اطراف کانون بسته به نوع حیوان گزنده صورت می پذیرد.

دکتر رشیدی در خصوص شعار روز جهانی هاری در سال ۲۰۲۲، اظهار کرد: هر ساله به منظور ارتقای هماهنگی و هدفمند نمودن فعالیت های مقابله با بیماری هاری و افزایش آگاهی عمومی، شعاری برای روز جهانی هاری در نظر گرفته می شود، که شعار امسال طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت " Rabies: One Health, Zero Deaths" پایان مرگ ناشی از هاری با رویکرد سلامت واحد انتخاب شده است.

انتخاب این شعار، نشان دهنده اهمیت مشارکت، همکاری و هماهنگی بین بخشی در تحقق اهداف برنامه راهبردی جهانی پیش گیری و کنترل هاری که از سوی سازمان جهانی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت حیوانات و سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد تدوین گردیده، تا مرگ انسان به علت هاری ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ به صفر برسد.

وی در این رابطه با تاکید بر اهمیت همکاری‌ های بین بخشی، تصریح کرد: لازمه پیش گیری از این بیماری مهلک همکاری‌ های بین بخشی از جمله همکاری این اداره کل با دانشگاه علوم پزشکی، بخش های خصوصی دامپزشکی، سازمان های مردم نهاد، محیط زیست، شهرداری و ... می باشد.

این مقام مسوول اعلام کرد: این اداره کل واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار را در برابر بیماری مهلک هاری همه ساله انجام می دهد، بطوریکه در شش ماه اول سال جاری، به بیش از ۱۰ هزار قلاده سگ در استان کرمان، واکسن هاری تزریق شده است.

دکتر رشیدی بر حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ ها تاکید و تصریح کرد: سگ‌ ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند و از همشهریان تقاضا داریم از نزدیک شدن به سگ‌ های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند، چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ ها توسط سگ‌ ها روی می‌ دهد.

وی با ابراز امیدواری ازینکه که شهرداری بر اساس دستورالعمل کنترل و مدیریت جمعیت سگ های بلاصاحب ولگرد در این زمینه فعال گردد، اذعان داشت: گاز گرفتگی توسط کلیه حیوانات را علیرغم ظاهر سالم حیوان باید جدی گرفت، زیرا ممکن است حیوان هار باشد ولی در مراحل اولیه بیماری بوده و فاقد هرگونه علایم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha