به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد اسلامی در جمع مدیران و تعدادی از استادان و دانشجویان دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان، با نفیس و عظیم خواندن ظرفیت های دانشگاه تحصیلات تکمیلی، گفت: همکاری سازمان انرژی اتمی با دانشگاه در قالب طرح های جدید گسترش می یابد و امکان استفاده از توانمندی نیروهای انسانی و افزایش پذیرش دانشجو در این دانشگاه نیز فراهم خواهد شد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی با نگاه راهبردی به نتایج تحقیقات به دنبال صنعتی سازی در حوزه نیروگاهی و سایر زمینه های فناورانه هسته ای است تا با توسعه آنها تحقیق و توسعه را در مراکز پژوهشی شتاب دهد و توسعه منابع انسانی و سایر حوزه ها مانند پزشکی، آب و خاک، محیط زیست، صنعت و مواد غذایی موجب تسهیل در به کارگیری فناوری هسته ای می شود.

معاون رئیس جمهور با انتقاد از عقب ماندگی بیست ساله در این زمینه ها تصریح کرد: این کار در سازمان با نگاه متفاوتی به موضوعات تحقیقاتی آغاز شده است که می توان به فعالیت های مرتبط با پسته در استان کرمان اشاره کرد.

دکتر اسلامی با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی با دانشکده های هسته ای، خاطرنشان کرد: از اساتید گروه هسته ای دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناروی پیشرفته در نشست های آینده سازمان انرژی اتمی دعوت خواهد شد.

وی با مهم خواندن ایجاد ظرفیت در فرایند تحقیقات اظهار داشت: نتیجه تحقیقات و فناوری؛ شرایط زندگی مردم، اقتصاد و توسعه کشور را تسهیل می بخشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی؛ در این نشست از اهمیت گسترش فناوری هسته‌ای به عنوان یک دستور کار مهم راهبردی و اجرایی نام برد و گفت: در سازمان انرژی اتمی با توجه به سند راهبردی و افق ۲۰ ساله، برنامه با ظرفیت بالایی برای توسعه در همه سرفصل‌ های فناوری هسته‌ ای تعریف کردیم.

تکمیل و تجهیز مراکز تحقیقاتی دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان توسط سازمان انرژی اتمی

تولید برق و پرتو دو بخش عمده فناوری هسته‌ ای

دکتر اسلامی افزود: غنی‌ سازی اورانیوم تنها بخشی از فناوری هسته‌ ای است، در حالی که تولید برق و پرتو دو بخش عمده فناوری هسته‌ ای در دنیا به شمار می‌رود.

وی ابراز داشت: امروز ما یکی از تولیدکنندگان مطرح دنیا در تولید رادیوداروها هستیم، که هم مبارزات تحریمی شدیدی روی آن است و هم به لحاظ عمر کوتاه، جابجایی آنها به سادگی انجام نمی‌ شود. ایران توفیق داشت این داروها را تولید کند و مورد استفاده بیماران در ۲۰۵ مرکز پزشکی کشور باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: ما اکنون گام تکمیلی توسعه رادیوداروها را بر می‌داریم که عمدتا برای درمان انواع سرطان است.

اسلامی افزود: بحث دیگر در اقدامات سازمان انرژی اتمی، پرتودهی با اشعه گاما است، به ویژه در استان کرمان که محصولات استراتژیک خرما و پسته دارد و لذا برای افزایش ماندگاری و پیشگیری از آفت‌ها کاربردی خواهد بود تا درصد بالایی به اقتصاد و معیشت مردم کشور و استان کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: موضوع مهم دیگر در فناوری هسته‌ ای، پلاسما است که تحقیقات در بحث سم‌ زدایی و پلاسماتراپی به نتیجه رسیده و طی یک سال گذشته کار با قابلیت بالایی پایه‌ گذاری شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، با اشاره به بحران انرژی در جهان که در ماه های اخیر نمود بیشتری یافت خاطر نشان کرد: چرخش قابل ملاحظه ای نسبت به توسعه نیروگاه های برق هسته ای رخ داده است.

تکمیل و تجهیز مراکز تحقیقاتی دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان توسط سازمان انرژی اتمی