امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان/ بررسی تبادلات دو جانبه کرمان و آرماویر

در دیدار شهردار آرماویر ارمنستان با استاندار و شهردار کرمان، تفاهم نامه خواهر خواندگی بین این دو شهر امضا و بر افزایش تعاملات اقتصادی آرماویر و کرمان تاکید شد.

کرمان رتبه پنجم صنعت مس در جهان

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ استاندار کرمان در دیدار شهردار آرماویر ارمنستان و هیئت همراه که در دفتر استاندار و با حضور شهردار کرمان، انجام شد، گفت: امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی به‌ عنوان یک زمینه همکاری مشترک قوی بین دو شهر کرمان و آرماویر ارمنستان خواهد بود.

محمدمهدی فداکار افزود: کرمان در حوزه‌ های اقتصادی به‌ خصوص صنعت و معدن ظرفیت‌ های بسیار خوبی دارد و برای مثال در صنعت مس، رتبه پنجم جهانی را داریم.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان در حوزه کشاورزی در سه محصول پسته، خرما و صیفی‌ جات، شهرت جهانی و صادرات قابل توجهی دارد.

استاندار کرمان، افزود: استان کرمان همچنین در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آثار با ارزش و محصولات و پتانسیل‌ های متنوعی دارد.

امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان/ بررسی تبادلات دو جانبه کرمان و آرماویر

در ارمنستان فضای امنی برای سرمایه گذاران ایرانی وجود دارد

شهردار آرماویر نیز ضمن تشکر از دعوت و مهمان‌ نوازی شهردار و استاندار کرمان، بیان کرد: من پیوند خونی با ایران دارم، اما این اولین ملاقات و بازدید رسمی‌ ام از کرمان و ایران است و امیدوارم همکاری گسترده‌ ای در آینده داشته باشیم.

داویت خوداتیان، افزود: از اینکه سفر ما به کرمان، با سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران همزمان شده‌ خوشحالم، چرا که دو دولت نیز دیدارها و توافقاتی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان آرماویر فاصله کمی با ایروان، پایتخت ارمنستان دارد و یکی از قطب‌ های کشاورزی مهم ارمنستان محسوب می‌ شود.

شهردار آرماویر،خاطرنشان کرد: این سفر از چند سال قبل برنامه‌ ریزی شده بود، اما به‌ خاطر کرونا به تعویق افتاد، امیدوارم بتوانیم همکاری‌ ها را شروع کنیم و خواهرخواندگی دو شهر کرمان و آرماویر را در نظر داشته باشیم.

امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان/ بررسی تبادلات دو جانبه کرمان و آرماویر

خوداتیان تصریح کرد: اصولا ما در مجموعه شهرداری آرماویر، اهمیت خاصی برای ارتباطات خارجی قائل هستیم و ارتباط با کرمان هم جایگاه ویژه‌ ای برای ما دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، با کمک سرمایه‌ گذاران ایرانی، باغ‌ های پسته و بادام ایرانی در ارمنستان پرورش پیدا می‌ کند، افزود: در ارمنستان فضای امنی برای سرمایه‌ گذاری ایرانی‌ ها وجود دارد.

شهردار آرماویر یادآور شد: در حال حاضر، دو واحد اقتصادی بزرگ تولید و بسته‌ بندی خشکبار و یک واحد صنعتی فعال در حوزه متالورژی در آرماویر توسط سرمایه‌ گذاران ایرانی در حال فعالیت هستند.

خوداتیان ابراز داشت: همکاری دو کشور ایران و ارمنستان، زمینه‌ ساز همکاری‌ های مشترک شهرهای کرمان و آرماویر و توسعه این همکاری‌ ها است.

وی با تاکید بر اهمیت تعامل کرمان و آرماویر در حوزه‌ های علمی و گردشگری، خاطرنشان کرد: ما می‌ خواهیم تا دو سال آینده، یک شهر هوشمند را در آرماویر با هدف فعالیت در حوزه‌ های فنی، مهندسی و صنایع پیشرفته کشاورزی ایجاد کنیم و با امکاناتی که ایجاد می‌ شود، می‌ توانیم با کرمان هم تبادل تجربه داشته باشیم.

شهردار آرماویر بیان کرد: اعتقاد داریم همکاری‌ ها باید از سطح نوشته فراتر رود و هدف سفر ما این است.

خوداتیان همچنین از استاندار و شهردار کرمان برای بازدید از آرماویر و افزایش همکاری‌ های دو استان دعوت کرد.

تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان امضا شد

شهردار کرمان نیز، ضمن خوشامدگویی به شهردار ارمنستان و هیئت همراه، بیان کرد: امیدوارم در چند روزی که در استان و شهر کرمان هستید، خاطرات خوبی برایتان رقم بخورد و بتوانیم تفاهم و همکاری خوبی را در عمل ایجاد کنیم.

سعید شعرباف خاطرنشان کرد: در این سفر به‌ جز امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی با شهر آرماویر ارمنستان، دیدارهایی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اتاق بازرگانی و نیز جلساتی با مدیران برخی صنایع مهم استان ترتیب داده شده؛ همچنین بازدید از بافت تاریخی کرمان و بررسی همکاری‌های فنی شهرداری‌های کرمان و آرماویر، برنامه‌ ریزی شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با اشتراکات صنعتی و کشاورزی کرمان و آرماویر و با عزمی که دولت‌ های ایران و ارمنستان برای افزایش تعاملات اقتصادی دارند، بتوانیم سهم قابل توجهی از مبادلات سه میلیارد دلاری که بین سران دو دولت ایران و ارمنستان، هدف‌ گذاری شده را در کرمان محقق کنیم.

افزایش ۴۴ درصدی حجم تبادلات ایران و ارمنستان

وارطان گوستانیان، وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران نیز بیان کرد: در ملاقات سران دو کشور ایران و ارمنستان، توافقات مفیدی، انجام و بیان شد؛ که در ماه‌ های اخیر جلسات متعددی داشته‌ اند، که نشان‌ دهنده پویایی روابط دو کشور است.

وی با بیان اینکه تاکنون روابط دو کشور در حوزه سیاسی و فرهنگی در سطح بالایی بوده، اما در حوزه اقتصادی در این حد نبوده است، خاطرنشان کرد: به واسطه عزم راسخ رهبران دو کشور، در هشت ماه گذشته حجم تبادلات اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان، ۴۴ درصد افزایش یافته است.

وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران افزود: تلاش ما برای برنامه‌ریزی در جهت تحقق حجم تبادلات دو کشور به میزان سه میلیارد دلار است.

گوستانیان ادامه داد: امیدواریم روابط دو شهر کرمان و آرماویر در سطح فرهنگی باقی نماند و سطح اقتصادی را هم در برگیرد.

وی بیان کرد: به‌ عنوان نماینده دولت ارمنستان بیان می‌ کنم؛ که دولت ما از هر اقدامی که به ارتقای حجم سرمایه‌گذاری‌ های دو کشور منجر شود، استقبال خواهد کرد.

وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران، با اشاره به شهرت کرمان به واسطه صنعت مس آن و شرکت‌ های کرمانی که با ارمنستان همکاری دارند، یادآور شد: ارمنستان سالانه حدود نیم میلیون تن مس خام تولید و صادر می‌ کند و یکی از اولویت‌ های دولت ارمنستان، تاسیس صنایع مربوط به مس است و چون کرمان در این زمینه، پیشینه، امکانات و ظرفیت بالایی دارد، خوشحال خواهیم شد اگر شرکت‌ هایی در کرمان مایل به همکاری هستند، با آنها ملاقات کنیم و از نزدیک مذاکره داشته باشیم.

تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان امضا شد

افزایش تعاملات گردشگری ایران با ارمنستان

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان، بیان کرد: کرمان، دانشگاه‌ های مهمی دارد و در زمینه‌ های پزشکی و فنی مهندسی، می‌ تواند تعاملات خوبی با آرماویر داشته باشد.

آسیه عباسی، با اشاره به اینکه جمعیت ارمنستان تقریبا معادل جمعیت استان کرمان است، افزود: با توجه به تنوع جذابیت های استان کرمان، تعاملات گردشگری متقابل با آرماویر ارمنستان می‌تواند شکل بگیرد؛ به‌ ویژه تنوع اقلیمی استان کرمان و کویر لوت برای مردم ارمنستان جذاب خواهد بود.

امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان/ بررسی تبادلات دو جانبه کرمان و آرماویر

تاکید بر همکاری شرکت های دانش بنیان دو کشور ایران و ارمنستان

مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم در این جلسه با اشاره به اینکه این سومین ملاقات با هیئت ارمنستان است، بر وجود احساس اشتراکات عمیق بین ۲ کشور تاکید کرد و گفت: موضوعات مشترک زیادی بین ۲ شهر کرمان و آرماویر وجود دارد که امیدوارم عقد قرارداد خواهرخواندگی بین این ۲ شهر، این موضوع را ارتقا دهد.

او کرمان را از استان‌های اقتصادی کشور دانست و افزود: با توجه به برنامه وسیع برای صادرات و رویکرد دولت درخصوص همکاری با همسایگان، به طور حتم بازار ارمنستان از مقصدهای اصلی ما خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، بیان کرد: بدین منظور تلاش داریم، روابط اقتصادی ۲ طرفه و مراودات بازرگانی شکل بگیرد.

طبیب زاده و با بیان اینکه در حال حاضر فرصت خوبی برای همکاری ۲ کشور فراهم است، از ۹ میلیون دلار صادرات از کرمان به ارمنستان طی پارسال خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه ازسوی ارمنستان به کرمان واردات نداشتیم.

وی، ظرفیت اقتصادی ۲ کشور را فراتر از وضعیت موجود اعلام و بیان کرد: ارمنستان ظرفیت خوبی برای مراوده دارد و کرمان می‌ تواند در زمینه پسته، خرما و محصولات جالیزی و همچنین چدن، آهن و مشتقات آلومینیوم و مس، صادراتی به این کشور داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به پتانسیل فنی و مهندسی ارمنستان اشاره کرد و با بیان اینکه بعضی از این تخصص‌ ها در کشور ما وجود دارد، بر فراهم‌ آوردن زمینه همکاری با شرکت‌ های دانش‌ بنیان به‌ خصوص در زمینه««ای سی تی» تاکید کرد.

امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان/ بررسی تبادلات دو جانبه کرمان و آرماویر

کرمان از مناطق مهم تولید انرژی خورشیدی است

طبیب زاده با اشاره به اینکه کرمان از مناطق مهم برای تولید انرژی‌ های خورشیدی است، این ظرفیت را از زمینه‌ های خوب همکاری متقابل دانست و افزود: خدمات فنی و مهندسی نیز از جمله این موارد است و با وجود شرکت‌ های بزرگ پیمانکاری در ایران، این مورد نیز از فرصت‌ های خوب همکاری محسوب می‌ شود.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه در سال ۱۳۹۹ بین سازمان صمت، استانداری و اتاق بازرگانی برای احداث ۶ پایگاه صادراتی در ۶ کشور دنیا خبر داد و افزود: یکی از این موارد ارمنستان است؛ بنابراین ما در حال برنامه‌ریزی برای اعزام تیم کارشناسی به این کشور، بررسی پایگاه تجاری و افتتاح آن در بهمن‌ماه امسال هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، پیوند خوب شهرداری کرمان و شهرداری آرماویر ارمنستان را فرصتی برای توسعه گردشگری بین این ۲ شهر دانست و افزود: با توجه به تلاش و تعاملات شعرباف، شهردار کرمان با خوداتیان، شهردار آرماویر، امیدواریم، در کنار همکاری‌ های اقتصادی، کرمان به‌عنوان مقصد گردشگری نیز تعیین شود.

در انتهای این دیدار، شهردار آرماویر، هدیه نمادینی از بنای یادبود شهر آرماویر به استاندار کرمان اهدا کرد. و شهردار آرماویر با حضور در گلزاری شهدای کرمان به مقام شامخ سیدالشهدای مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی ادای احترام کرد.

امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان/ بررسی تبادلات دو جانبه کرمان و آرماویر

امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان/ بررسی تبادلات دو جانبه کرمان و آرماویر

امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر آرماویر ارمنستان و کرمان/ بررسی تبادلات دو جانبه کرمان و آرماویر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha