نگاه ویژه قضات به پرونده‌ های سرقت تجهیزات برق در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان، گفت: قضات کرمانی باید نگاه ویژه‌ ای به پرونده‌های سرقت، بویژه سرقت تجهیزات برق داشته باشند و احکام قانونی به موقع در این زمینه صادر شده و جنبه بازدارندگی احکام نیز حفظ و به موقع اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در گردهمایی تخصصی پیشگیری از وقوع جرم با موضوع پیشگیری و مقابله با سرقت تجهیزات برق و انتقال نیرو، گفت: سرقت اولین جرم در کشور است و باید متولیان ذیربط در این مساله دست به دست هم دهند تا مقابله جدی با این جرم محقق شود.

وی افزود: این نشست در سلسله نشست‌ های پیشگیرانه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برگزار شده است، تا هماهنگی‌ های لازم به عمل آید تا به نتایج بهتری در این حوزه دست یابیم.

نماینده عالی قوه قضائیه، تصریح کرد: متاسفانه در مقابله و پیشگیری وظیفه خود را به خوبی انجام نداده ایم و مسائل معیشتی و اعتیاد نیز مزید بر علت شده و نتیجه آن افزایش جرم سرقت در کشور و استان بوده است.

حجت الاسلام حمیدی، ریشه یابی و آسیب شناسی دلایل افزایش جرم سرقت در جامعه را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: یکی از دلایل افزایش سرقت ها این است، که همه یا کوتاهی کرده ایم و یا حساسیت لازم را در این زمینه نداشته ایم و به این جرم با نگاه ویژه ای که در حوزه جرم و جرم شناسی به برخی جرائم که جنبه اجتماعی وجود دارند و موجب خدشه دار شدن امنیت جامعه می شود، توجه نکرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ درصد جرائم کرمان مربوط به سرقت است و ۲۰ درصد زندانیان این استان مرتبط با جرائم سرقت هستند، ادامه داد: ۴۰ درصد از سارقان آزاد شده، مرتکب همین جرم شده و مجدد وارد زندان شده اند که این آمار بیانگر موضوعاتی است که باید درباره آنها آسیب شناسی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، با تاکید بر این مطلب که پیشگیری کردن همیشه مقدم بر مقابله است، گفت: قرارگاه های مبارزه با سرقت در نهادهای مختلف فعال شده است، اما به نظر می رسد که جزیره ای عمل کردن در این حوزه موجب شده که نتیجه مورد نظر حاصل نشود و لازم است هماهنگی های لازم انجام شود تا اقدامات حوزه پیشگیری به خوبی اجرایی شود.

حجت الاسلام حمیدی، گفت: امروزه سرقت سیم های برق به یکی از مشکلات جدی برای کشور تبدیل شده است،که نارضایتی مردم را به دنبال دارد و علاوه بر خسارت به وسایل برق منازل، مشکلات امنیتی و اجتماعی به وجود می آورد و همه ما باید نسبت به موضوع سرقت به ویژه سرقت از تجهیزات برق حساسیت ویژه ای داشته باشیم.

وی، توسعه همکاری های بین دستگاهی را ضامن اثرگذاری اقدامات مقابله با سرقت بویژه سرقت تجهیزات برق دانست و ادامه داد: از ابتدای سال جاری به هیچ فرد زندانی با جرم سرقت مرخصی نداده ایم و با اختصاص پابند با آنها مخالفت کرده ایم اما با این وجود شاهد افزایش آمار سرقت ها بوده ایم.

رییس کل دادگستری استان کرمان در خصوص سرقت تجهیزات برق در استان کرمان، افزود: قضات کرمانی باید نگاه ویژه‌ ای به پرونده‌ های با موضوع سرقت به ویژه سرقت تجهیزات برق داشته باشند؛ به نحوی که احکام قانونی به موقع صادر شده و جنبه بازدارندگی احکام نیز حفظ شود و این احکام به موقع نیز اجرایی شوند.

حجت الاسلام حمیدی با تاکید بر این مطلب که خلاء قانونی برای مقابله با سارقان تجهیزات برق نداریم، تاکید کرد: باید اقدامات مورد نظر به شکلی هماهنگ تر اجرایی شود.

مقام عالی قوه قضائیه در استان کرمان؛ توجه به خود مراقبتی را در پیشگیری از وقوع سرقت از جمله سرقت تجهیزات برق بسیار موثر دانست و گفت: تعویض سیم های مسی، ایجاد شبکه های انتقال برق زیر زمینی، ایجاد بسترهای خطرساز در حوزه سرقت تجهیزات برق همراه با نصب علائم هشداردهنده، کنترل و ساماندهی کارگاه های ضایعاتی و برخورد قاطع با مالخرها از دیگر راه های موثر در کاهش سرقت بویژه سرقت تجهیزات برق است.

وی بر صدور احکام قاطعانه با مالخرها نیز تاکید و اظهار کرد: مجازات مالخرها و کارگاه های ضایعاتی که اقدام به خرید اقلام مسروقه می کنند، نیز باید متناسب باشد.

رییس کل دادگستری استان کرمان، ساماندهی کارگاه های ضایعاتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این کارگاه ها باید به موضوع عدم خرید و فروش اموال مسروقه، به کارگیری اتباع بیگانه، دارا بودن مجوزهای قانونی و عدم فک پلمپ های غیرقانونی نظارت ویژه ای صورت گیرد.

حجت الاسلام حمیدی در خاتمه با تاکید بر نگاه ویژه قضات به پرونده‌های سرقت تجهیزات برق، خاطرنشان کرد: احکام قانونی باید به موقع صادر و جنبه بازدارندگی آن‌ها حفظ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha