سهمیه داوریی استان را از دست نمی دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه کمبود دارو یک مشکل کشوری بوده و است که استان زنجان نیز متاثر از این قضیه است، گفت:در این راستا سعی کردیم از سهمیه ای که به استان از داروهای مختلف تعلق می‌گیرد اجازه خروج از استان را ندهیم تا هیچ سهمیه دارویی استان از دست نرود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، ظهر روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، با اشاره به اینکه هفته سلامت از ۹ الی ۱۵ اردیبهشت ماه با شعار با شعار سلامت برای همه با پزشکان خانواده نامگذاری شده است، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت یعنی سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی برای هر فزد در جامعه است که در کل دنیا ۲۵ درصد حوزه دولتی سلامت دخیل در بهبود سلامت هستند و مابقی توسط انجیو و مردم هستند که هماهنگی کل جامعه در نقش آفرینی سلامت موثر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دریافت زیر میزی های پزشکان، بیان کرد: منکر این موضوع نیستیم ولی متاسفانه این پدیده وجود دارد و طی گزارشات رسیده در این خصوص پیگیری ها انجام و برخورد های لازم صورت گرفته است و قسمتی نیز از برخوردها توسط نهاد رسمی سازمان نظام پزشکی انجام پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه همچمین با اشاره به مهاجرت پزشکان و پرستاران بیان کرد: مهاجرت وجود دارد ولی آمارها طبق گفته ها که زیاد است نیست و آمارها کشوری است و در برخی استان ها کم و برخی استان ها ایم مهاجرت زیاد است و معتقدیم که باید برنامه هایی در این زمینه صورت پذیرد که اقداماتی نیز توسط وزارت بهداشت در حال انجام است تا شاهد مهاجرت پزشکان و پرستاران کشور و استان نباشیم.

بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت در خصوص کمبود دارو در سطح استان زنجان، اظهار کرد: این موضوع یک مشکل کشوری بوده و است که استان زنجان نیز متاثر از این قضیه است که در این راستا سعی کردیم از سهمیه ای که به استان از داروهای مختلف تعلق می‌گیرد اجازه خروج از استان را ندهیم و همچمین خرید های مازاد دارو توسط دانشگاه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های برخی استان ها این است که بودجه های دارو و تجهیزات در جاهای دیگر صرف می‌شود افزود: طبق گزارش حسابرس قانونی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نه تنها بودجه غذا و دارو در جای دیگر صرف نشده بود بلکه مازاد از جاهای دیگر در این زمینه در زمان کمبود دارو کمک کرده بودیم.

این مسئول با بیان اینکه تلاش ما در استان این است که استان هیچ سهمیه دارویی را از دست ندهد، افزود: در بسیاری از موارد؛ مواد نیاز در صنعت دارویی وارداتی است و تعداد زیادی از مراکز تولید دارویی داخلی هم خصوصی هستند و گاهی ناهماهنگی‌ها در اختصاص ارز و مسائل گمرکی سبب تاخیر در تحویل به موقع دارو می‌شود که با مشکل مواجه می‌شویم.

بختیاری در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری سلامت در خصوص کمبود پزشک در برخی از شهرستان ها گفت: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی زنجان خارج از چارت تعیین شده وزارت بهداشت مشوق هایی را برای پزشکان شهرستان ها در نظر گرفته است تا ماندگار شوند که خوشبختانه موثر بوده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان نیز مانند سایر استان ها با کمبود پزشک مواجه بوده و هست و خواهد بود، افزود: تفاوت واضحی که بین درآمد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی است که یک امر طبیعی است ولی نمیتوان به مردم گفت که پزشک در مراکز نداریم که در این راستا با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان طبق رایزنی ها پیام آوران بهداشت(پزشکان سرباز) که فقط میتوانند در استان های مرزی به کار گیری شوند که استان زنجان استثنا از استان های غیر مرزی مجوز گرفته شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: در مقطعی شهرستان طارم با کمبود پزشک مواجه بود ولی اکنون هیچ یک از مراکز سلامت شهرستان طارم بدون پزشک نیست.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha