ثبت انجمن خیرین میراث فرهنگی برای اولین بار در کشور

قائم‌ مقام وزیر و معاون وزیر میراث‌ فرهنگی کشور گفت: در راستای نگهداری و مرمت گنجینه بزرگ میراث‌ فرهنگی انجمن خیرین میراث‌ فرهنگی در وزارت میراث‌ فرهنگی ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علی دارابی در همایش ملی پایگاه جهانی ارگ بم اظهار کرد: زمانی که از میراث‌ فرهنگی صحبتی به میان می‌ آید؛ هویت، زبان، دین و تاریخ‌ کشورمان در ذهن‌ ها تداعی می‌ شود.

وی با اشاره به اینکه در شاهنامه حکیم فردوسی بیش از ۲ هزار بار از واژه «ایران» استفاده شده است، افزود: کشوری که فردوسی، سعدی و حافظ دارد، دچار گسست موقعیتی نمی‌ شود و به گذشته خودش افتخار می‌ کند.

معاون میراث‌ فرهنگی کشور با بیان اینکه ایران با قدمت ۷ هزار ساله‌ اش، به قدمت تاریخ پهلو می‌ زند، بیان کرد: سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در ایران وجود دارد و امروز که از ایران عزیز صحبت می‌ کنیم، بیش از ۳۵ هزار اثر به نام این کشور ثبت شده است.

دارابی گفت: با ۲۶ اثر جهانی در حوزه میراث ملموس و ۲۱ میراث ناملموس فرهنگی، ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دو دهه درگیر مسائل انقلاب و جنگ بودیم و نتوانستیم آثار ارزشمند تاریخی را ثبت جهانی کنیم، ابراز داشت: اثری که ثبت جهانی می‌ شود، نه تنها به مردم آن شهر و استان، بلکه به تمامی آحاد جامعه بشری تعلق دارد و مردم باید برای معرفی آن‌ ها تلاش کنند.

قائم مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با بیان اینکه ۷ اثر ثبت شده جهانی در استان کرمان وجود دارد، اظهار داشت: امسال ۵۶ کاروانسرای ایران ثبت جهانی می‌ شود؛ که ۲ اثر متعلق به کرمان است و با ثبت این آثار، تعداد آثار ثبت شده جهانی کرمان به ۹ اثر افزایش می‌ یابد.

دارابی با اشاره به اینکه طرح‌ های ویژه در حوزه‌ های میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان در نظر داریم، خاطرنشان کرد: از مدیران استانی درخواست کرده ایم؛ به حوزه‌ های مذکور اعتباری ویژه‌ ای تخصیص دهند.

وی با بیان اینکه استان کرمان را باید جزء مقاصد اصلی گردشگری کشور قرار دهیم، گفت: سعی شده توزیع منطقی در مقاصد گردشگری انجام شود و باید در دوران پساکرونا در زمینه زیرساخت‌ های گردشگری قدرتمند عمل کنیم.

قائم‌ مقام وزیر و معاون وزیر میراث‌ فرهنگی کشور با اشاره به ثبت انجمن خیرین میراث‌ فرهنگی در وزارت میراث‌ فرهنگی، خاطرنشان کرد: از طریق این انجمن قصد داریم از مردم دنیا به ویژه ایرانیان مقیم کشورهای دیگر، بخواهیم تا برای نگهداری و مرمت گنجینه بزرگ میراث‌ فرهنگی با این وزراتخانه همکاری کنند.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان هم در نشست مدیران پایگاه‌ های میراث ملی و جهانی استان کرمان در بم گفت: استان کرمان بالغ بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۷ اثر ثبت جهانی دارد، که دو اثر دیگر در قالب کاروانسرا به آثار ثبت جهانی استان اضافه خواهد شد.

فریدون فعالی اظهار کرد: شهرستان بم قبل از سال ۸۲ و وقوع زلزله، مقصد گردشگری بود اما بعد از آن، اوضاع متفاوت شد و اکنون به واسطه تلاش و زحمات مدیران، اتفاقات خوبی در بم رخ داده و ارگ تاریخی بم احیاء شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان، بیان کرد: استان کرمان در مسیر گردشگری جدیدی قرار گرفته و امکان بازدید در شب از ارگ تاریخی بم نیز فراهم شده است.

فعالی اضافه کرد: بسیاری از جاذبه‌ های ما در کرمان توانمند شده‌ اند و شرایط بازدید برای آنها فراهم شده است و اکنون کرمان در مسیر گردشگری قرار گرفته است، به طوری‌ که در ایام نوروز در رتبه‌ بندی‌ ها جزء ۵ استان اول کشور بودیم.

میراث فرهنگی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha