آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین در استان کرمان

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان، گفت: بیماری تب برفکی یکی از مهمترین بیماری های مسری در دام های زوج سم می باشد که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می‌ کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر صدیقه کاظمی نیا با اعلام اغاز اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین استان کرمان، گفت: در راستای پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌ های ملی، واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین با پوشش دهی کامل جمعیت دامی، از ابتدای مرداد ماه در واحد های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و عشایری آغاز شده که تا انتهای شهریورماه ادامه دارد.

وی از مشارکت بخش دولتی و خصوصی در واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین استان خبر داد و افزود: با توجه به پیگیری های مجدانه و جلب حمایت مسئولان استانی، این اداره کل اقدام به اجرای فاز اول واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام های سنگین و سبک استان با اولویت مناطق کانون و پر خطر نموده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اجرای این برنامه به طور هم زمان در کل کشور بیان داشت: در واکسیناسیون تب برفکی بیش از ۵ هزار راس دام سنگین و بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک در استان، علیه این بیماری ایمن می شوند.

دکتر کاظمی نیا ادامه داد: در این فاز پوشش واکسیناسیون دام سنگین۹۰ درصد و دام سبک ۷۰ درصد جمعیت دام مورد انتظار است.

وی ادامه داد: تلاش حـداکثری است که کلیه دام های با سن بیش از سه ماه متولد از مادران واکسـینه در دوره آبسـتنی و همچنین گوساله، بره و بزغاله های متولد از مادرانی که در دوره آبسـتنی واکسـینه نشده اند، از سن دو هفتگی به بالا تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌ های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر می باشد، تصریح کرد: هر ساله، بیماری‌ های مختلفی دام ها را درگیر می کند، که این بیماری ها تهدیدی برای بهداشت دام و بهداشت عمومی جامعه می باشند.

دکتر کاظمی نیا عنوان کرد: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌ های ویروسی واگیر دار بوده که در صورت بروز، با علائم بالینی از قبیل تب، ریزش بزاق، کاهش اشتها، لنگش، کاهش وزن و کاهش تولید شیر مشاهده شده و می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به واحدهای دامی در گیر بیماری، وارد کند.

وی اظهار داشت: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه داشت از آنجا که این بیماری مانند بسیاری دیگر از بیماری‌ های ویروسی، درمان خاصی ندارد، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ ای و اجرای اصول امنیت زیستی در کنار امر واکسیناسیون، در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری بسیار موثر می باشد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان؛ از دامداران درخواست کرد: ضمن همکاری با مأموران و مجریان طرح برای حفظ سلامت دام‌ های خود و جلوگیری از شیوع بیماری نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحدهای دام اقدام نمایند.

دکتر صدیقه کاظمی نیا سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان اصول بهداشتی پیش گیری از این بیماری را ضدعفونی کردن دامداری ها، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاده از مواد ضدعفونی و ... اعلام نمود.

اداره کل دامپزشکی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha