کد خبر: تجهیز-بندر-شهید-رجایی-به-علائم-کمک-ناوب
۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۶
تجهیز بندر شهید رجایی به علائم کمک ناوبری هوشمند با بهره‌گیری از دانش بومی

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروزه کلیه آب راه‌ها و بنادر در کشورهای پیشرفته دارای سیستم کمک ناوبری دیجیتالی مبتنی بر AIS - AtoN بوده وکلیه موج شکن‌ها، چراغ‌های ترانزیت، بویه‌ها و بیکن‌ها مجهز به AIS -AtoN همگی بر اساس استاندار‌ها و یکپارچه سازی IEC و ITU اجراشده است . سیستم AIS -AtoN بشکلی در سرتاسر بنادر دنیا پیاده سازی و تقویت شده که راهبری و اپراتوری بنادر بدون این سیستم موجب کاهش شدید ضریب ایمنی می‌شود.

اسماعیل مکی زاده معاون دریایی اداره كل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان ، بابیان اینكه اجرای پروژه سیستم كمك ناوبری هوشمند از ابتدای سال جاری با مشاركت بخش خصوصی دردستوركار این معاونت قرار گرفت، اظهارداشت: انجام این مهم به‌دست متخصصان داخلی و با استفاده از طراحی نرم افزار، سخت افزار و فرستنده و گیرنده AIS با بهره‌گیری از تکنولوژی و استاندارد AtoN) AIS) در بندر شهید رجایی اجرا شد .

این مقام مسئول مهمترین و شاخص‌ترین قابلیت این سیستم را اطمینان در ناوبری ایمن عنوان كرد و بیان داشت: پیاده‌سازی این سیستم زمینه ورود و خروج شناورها از بندر را با هر سایز و هر تناژ، حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و دید کور با اطمینان و امنیت فراهم می‌کند.

 مكی زاده در بیان كارایی این سیستم گفت: زمانی که یک بندر به سیستم AIS-AtoN مجهز شود مواردی مانند خاموش بودن چراغ‌های کانال ورودی، جابه‌جایی بویه‌های کانال و حتی خاموش بودن چراغ‌های ترانزیت نمی‌توانند تاثیری در عملیات بندر ایجاد کنند.

وی افزود: سیستم AIS- AtoN با علامت‌گذاری دقیق در نقاط تعریف شده کمک می‌كند تا کلیه شناور‌ها و راهنمایان (پایلوت‌ها) بتوانند در سیستم کمک ناوبری شناور خود مسیر صحیح کانال ورودی و موج شکن‌ها را تشخیص داده وحتی زاویه چراغ‌های ترانزیت را نیز به وضوح مشاهده كنند.

معاون دریایی اداره كل بنادر و دریا نوردی هرمزگان گفت: سیستم اولیه راه اندازی شده در بندر شهید رجایی اکنون بازوهای داخلی و خارجی موج شکن‌های رجایی و زاویه چراغ‌های ترانزیت رجایی را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: کلیه شناورها بوسیله سیستم ECDIS و AIS خود این موقیعت‌ها را با دقت بسیار بالا مشاهده كرده و با استفاده از این قابلیت عملیات ورود و خروج شناورها به بندر با اطمینان بسیار بالا انجام می‌شود.

این مقام دریایی استان هرمزگان با بیان اینكه در فاز دوم این پروژه به زودی کلیه سازه‌های سطحی و زیرسطحی ( بویه‌های کانال، مغرقه‌ها، لوله، کابل‌ها) علامت گذاری خواهند شد، خاطر نشان كرد: در فاز نهایی نیز مانیتورینگ کلیه بویه‌ها و بکین‌ها، کنترل ترافیک دریایی هوشمندتر وایجاد آلارم اخطار حادثه و همچنین تعریف زون‌های خطر مانند مناطق لایروبی نشده و کم عمق به این سیستم مجهزخواهند شد.

مكی زاده در پایان گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال اداره کل بنادر و دریا نوردی هرمزگان و بنادر تابعه مجهز به سیستم هوشمند کمک ناوبری خواهند شد و موجبات تردد ایمن شناورها بیش از پیش میسر می‌شود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha