جشنواره ملی گل محمدی لاله زار با رایحه گل و گلاب بر مزار سردار دلها

چهاردهمین جشنواره ملی گل محمدی لاله زار بردسیر پس از دو سال وقفه به علت کرونا، با حضور استاندار کرمان، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین و مردم همزمان در کرمان با عطر افشانی مزار شهید حاج قاسم سلیمانی و در لاله زار بردسیر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در این آئین با تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره گفت: گردشگری صنعت مغفول در استان کرمان است، استان کرمان در زمینه صنایع و معادن پیشرفت داشته اما گردشگری آن مغفول مانده است، با وجودی که فضای زیبای گردشی استان می‌ تواند کمک بزرگی به رونق مقوله گردشگری داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت رونق گردشگری در استان و تاثیر آن بر افزایش درآمد و رونق اقتصادی، افزود: رونق گردشگری تنوع روحی نیز برای مردم به همراه دارد و برگزاری چنین جشنواره‌ هایی می‌ تواند ثمرات زیادی برای منطقه و استان به همراه داشته باشد.

استاندار کرمان گفت: وجود گرما در بخشی از استان و همچنین سردی و خنکای هوا در بخش دیگری از استان ظرفیت‌ های خوبی در زمینه‌ های گردشگری، کسب درآمد و کمک به اقتصاد کرده است. بنابراین باید سعی کنیم این فضاهای گردشگری را رونق دهیم و درآمد اقتصادی و تنوع روحی مردم داشته باشیم.

فداکار بیان داشت: دو بخش معادن و کشاورزی در شمال و جنوب استان برجسته بوده و متاسفانه از گردشگری غفلت شده و گسترش نیافته است.
وی به اقلیم متنوع استان و همزمانی و همجواری مناطق گرمسیری و سردسیری کرمان اشاره داشت و بیان کرد: باغ‌های گل محمدی لاله‌زار شهرستان بردسیر علاوه بر اشتغال و ارزش اقتصادی که ایجاد کرده، یک ظرفیت گردشگری بکری است که رونق منطقه را به همراه دارد.

استاندار کرمان ادامه داد: با همراهی مردم و کادر درمان، واکسیناسیون گسترده‌ ای که علیه کرونا صورت گرفت، از این پس می‌ توانیم شاهد رونق فضای گردشگری در سطح استان و برگزاری جشنواره‌ های محصولات متنوع استان از جمله گردو، خرما، پسته باشیم، که ضمن درآمد اقتصادی، تنوع روحی و روانی برای شهروندان است.

 جشنواره ملی گل محمدی لاله زار با رایحه گل و گلاب بر مزار سردار دلها
 

شهباز حسن‌پور نماینده  مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در این آیین با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد که این جشنواره‌ ها دو سال برگزار نشود، اظهار داشت: از دو سال شیوع کرونا این جشنواره‌ها برگزار نشدند و امروز با رعایت مردم  محدودیت ها بر طرف شد.

وی با اشاره به اینکه حوزه گردشگری در استان کرمان با وجود همه ظرفیت‌ ها به اندازه حوزه معدنی و کشاورزی رونق نداشته و مغفول مانده است بیان کرد: استان کرمان ظرفیت‌ های خوبی در حوزه‌ های متفاوت دارد، باید از توانمندی‌ ها و ظرفیت‌ های موجود استان حداکثر بهره‌ برداری را داشته باشیم. چرا که بعلت معادن وکشاورزی خوب در استان، قسمت گردشگری مغفول مانده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و نماینده مردم شهرستان های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جشنواره بعدی در روستای خوش آب و هوای بیدخوان بردسیر برگزار شود.

حسن پور با بیان اینکه توانمندی ها و ظرفیت ها را باید به مردم ارائه دهیم، از رسانه ها بویژه صدا و سیما درخواست کرد: ظرفیت های گردشگری مناطق مختلف را معرفی کند.

وی با بیان اینکه سیرجان و بردسیر به بهشت کارآفرینان تبدیل شده اند اما نباید همچنان راضی باشیم اظهارداشت: بخش بلورد در شهرستان سیرجان به عنوان شهر بدون بیکار استان کرمان شناخته شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان توضیح داد: مردم بردسیر بویژه در بخش لاله زار بسیار زحمت کشیدند و این جشنواره را در مدت کوتاه کمتر از یک ماه برگزار کردند.

حجت‌ الاسلام علی‌ اکبر کرمانی امام جمعه بردسیر نیز در این آیین با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره‌ هایی و ایجاد شادی و نشاط برای اهمیت ویژه‌ ای دارد، گفت: در کنار ارتقاء ظرفیت‌ های گردشگری و اقتصادی منطقه باید به فضای فرهنگی و معنویت نیز توجه لازم انجام شود.

 جشنواره ملی گل محمدی لاله زار با رایحه گل و گلاب بر مزار سردار دلها

سرپرست فرمانداری بردسیر در این مراسم، اظهار کرد: با برگزاری جشنواره به دنبال رونق اقتصادی و گردشگری هستیم و بعد از ۱۳ دوره برگزاری این جشنواره در حوزه اقتصادی و تولیدی رشد و پیشرفت‌های چشمگیری در منطقه داشته‌ایم و اکنون شاهد وجود کارخانه‌ها و واحدهای گلاب‌گیری هستیم که برای دریافت گل محمدی از کشاورزان لاله‌زار رقابت می‌کنند.

 وفایی خاطرنشان کرد: آیین گلاب‌ گیری لاله‌ زار در سال ۹۷ به ثبت ملی رسیده است و جشنواره گل محمدی هم در سال ۹۸ در تقویم رویدادهای ملی کشور به ثبت رسیده است اما بودجه دولتی شامل برگزاری این جشنواره نشده است و برای برگزاری آن از بخش خصوصی و صنایع کمک گرفتیم.

وی با اشاره به اتفاقات مهمی که در حوزه گردشگری، کشاورزی، رونق تولید و صادرات گل محمدی در این شهرستان رقم خواهد خورد، گفت: لاله‌ زار علاوه بر گل محمدی، مستعد رویش انواع گیاهان دارویی بوده و کارخانه‌ های گلاب گیری در کنار گلاب، به تهیه انواع دیگر عرقیجات گیاهان دارویی نیز مشغول هستند.

سرپرست فرمانداری بردسیر به ویژگی‌ های منحصر به فرد جغرافیایی این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: حدود ۱۰۰ واحد تولیدی صنعتی- سنتی و نیمه صنعتی در عرصه تولید انواع عرقیجات به‌ ویژه گلاب و فرآورده‌ های آن در این شهرستان فعال هستند.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشنواره گل محمدی لاله‌ زار بردسیر، گفت: اقامتگاه‌ های بومگردی در منطقۀ گردشگری لاله‌ زار بردسیر آمادۀ میزبانی از گردشگران هستند.

فریدون فعالی با بیان اینکه برپایی آیین گلاب‌ گیری، عرضه و فروش محصولات و تولیدات سنتی و محلی از برنامه‌ های جنبی این جشنواره است، به اجرای غرفه‌ های صنایع‌ دستی، برنامه‌ های خاص ورزشی از جمله پرواز با پاراگلایدر، قایق‌ رانی، طناب‌ کشی، مسابقات بومی و محلی و برپایی سیاه‌ چادر عشایری نیز در این مراسم اشاره کرد.

 وی با اشاره به اینکه چهاردهمین جشنواره گل محمدی لاله‌ زار بردسیر در سایت گردشگری این منطقه برگزار شده است، افزود: «مراسم آغازین این جشنواره از گلزار شهدای کرمان و در قالب عطر افشانی و گلاب‌پاشی مزار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همچنین قبور شهدای ۸سال دفاع مقدس آغاز شد.

 جشنواره ملی گل محمدی لاله زار با رایحه گل و گلاب بر مزار سردار دلها

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه با همکاری مشترک نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، مسئولان فرمانداری، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد بردسیر و همچنین دیگر دستگاه‌ های مرتبط زمینه برای حضور حداکثری مردم و معرفی هرچه بهتر این منطقۀ گردشگری فراهم شده است بیان کرد: برگزاری این جشنواره علاوه بر آوردۀ اقتصادی، موجب بسترسازی مناسب فرهنگی برای مردم و گردشگران می‌ شود.

فعالی در پایان خاطر نشان کرد: جشنواره گل‌ محمدی بخش لاله‌ زار در شهرستان بردسیر پس از ۱۴ دوره، اکنون نیازمند دبیرخانه متمرکز و دائمی است.

شایان ذکر است؛ از دیگر مراسم این آئین، اجرای آواز های محلی، مسابقات ورزشی سنتی، برپایی سیاه چادر عشایری، برپایی غرفه های عرضه انواع محصولات مرتبط با گل محمدی و گلاب گیری سنتی بود که توسط استاندار کرمان از برگزار کنندگان این جشنواره قدردانی شد.


لاله زار با ۳ هزار و ۱۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و افزون بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های زیرکشت گل‌محمدی دارای ویژگی منحصربه فردی دارد.


این منطقه به داشتن آب و هوای خنک و گلستان های وسیع گل محمدی شهرت دارد و در گزارش های هواشناسی همواره به عنوان خنک ترین تقطه استان کرمان و کشور نام برده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha