رشد اقتصادی مثبت استان کرمان، به برکت معادن است

استاندار کرمان در مراسم بهره برداری از خط سوم تولید کنسانتره شرکت گهر زمین سیرجان نرخ رشد اقتصادی استان کرمان به برکت معادن همیشه مثبت بوده است و اگر وزیر صمت اجازه دهد، به زودی کل پهنه معدنی استان اکتشاف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد مهدی فداکار، با بیان اینکه افرادی که امروز در این مراسم هستند، بخش عمده صنعت کشور را به عهده دارند، گفت: ۶۵ درصد حقوق معادن از استان کرمان گرفته می شود، حقوق معادن در قانون بودجه سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد بوده و امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان است و مالیات استان کرمان امسال حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان شده لذا این امر توان این صنعت و استان را گرفته است.

وی با بیان این مطلب در ادامه، افزود: این در حالی است که طبق تبصره ۶ بودجه عمرانی پرداختی به استان کرمان، ۳ هزار میلیارد تومان است و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد حقوق دولتی معادن است و از چند هزار میلیارد تومانی که از استان خارج می‌شود، مبلغی ناچیز بر می گردد.

استاندار کرمان، گفت: با کمک شرکت‌ های معدنی و وزارت صمت، شرکتی در استان کرمان تشکیل شده که پروژه‌ ها را برای سرمایه گذاری تامین مالی می‌ کند و یکی از کارهای بزرگ این شرکت، بحث اکتشاف است که مس و گل گهر در این حوزه سرمایه گذاری می‌ کنند.

فداکار تصریح کرد: اختیارات شورای معادن کاهش یافته است و شاهد توازن توسعه در استان نیستیم؛ ۱۱ درصد(حدود ۳۶۰ هزار نفر) از جمعیت استان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند، که بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را شامل می‌ شود، لذا خواهشمندیم اختیار شورای عالی معادن را به استانداران برگردانید.

به گفته وی؛ نرخ رشد اقتصادی استان کرمان به برکت معادن همیشه مثبت بوده است و اکنون شرکت گل گهر ۱۸ هزار کارگر را سهامدار این شرکت کرده، که کار بسیار خوبی است و امیدوارم این فرایند ادامه یابد، چرا که بخشی از درآمد استان از محل معادن و صنایع به آن برگشت داده شود.

استاندار کرمان گفت: دولت مکلف است حقوق معادن استان کرمان را پرداخت کند اما عملی نمی‌ شود، نمونه آن جاده‌ های ما با تردد خودروهای سنگین معادن از بین رفته است؛ اما پول خط کشی آن‌ ها را هم نداریم.

فداکار عنوان کرد: بهره برداری از معدن شماره ۳ جنوبی، حق گل گهر است و شرکت‌ های معدنی طی اقدامی بزرگ آب خود را از خلیج فارس تامین کردند که اجرای خطوط بعدی آن نیز پیگیری می‌ شود و این شرکت‌ ها بار برق را با تولید انرژی خورشیدی از دوش دولت بر می‌ دارند.

وی از تاسیس شرکتی برای توسعه اکتشافات معدنی استان کرمان خبر داد و گفت: در صورت مجوز وزیر صمت، کل پهنه استان کرمان اکتشاف خواهد شد و امیدواریم وزارت صمت این اجازه را بدهد.

 امام جمعه سیرجان نیز در در این آیین گفت: توجه به ظرفیت های معدنی و صنعتی منطقه گل گهر لازم است. 

حجت الاسلام سیدمحمود حسینی، افزود: باید به جوانان این مرزو بوم افتخار کنیم که با دانش فنی خود در اوج تحریم ها ما را به قله افتخار رساندند.

رشد اقتصادی مثبت استان کرمان، به برکت معادن است

علی یعقوبی پور، سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان سیرجان هم در حاشیه بازدید از دامپتراک ۶۶ تنی گل گهر که با حضور وزیر صمت انجام شد، گفت: صبح امروز عملیات اجرایی پروژه سولفورزدایی از گازهای خروجی کارخانه گندله سازی با اشتغال زایی ۲۰۰ نفر و سرمایه گذاری  هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به همت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر آغاز می شود.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهرزمین که برای تشریح فعالیت های این شرکت به ایراد سخنرانی پرداخت، در این آیین گفت: منطقه گل گهر با عظمتی فوق العاده ۴۰ درصد پشتیبانی از فولاد کشور را در اختیار دارد که بیش از ۲۲ هزار نفر در منطقه گل گهر و بیش‌ از ۶ هزار نفر در شرکت گهر زمین مشغول به کار هستند.

فلاح، در ادامه افزود: این شرکت برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه فولاد کشور، با وجود ۲ کارخانه تولید کنسانتره هر کدام با ظرفیت ۲ میلیون تن، امروز خط ۳ تولید کنسانتره این شرکت را با سرمایه‌گذاری ارزی به میزان ۶۰ میلیون یورو(ارزش ریالی معادل میلیارد ۱۰۰ تومان) به بهره برداری می‌ رساند؛ که با بهره برداری از این طرح که خوراک کارخانه تولید گندله است از خام فروشی جلوگیری می‌ شود و این کارخانه در توسعه و خودکفایی در تکمیل زنجیره تولید فولاد کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

به گفته وی بیشتر تجهیزات این کارخانه از تولیدات داخلی تامین شده و در مقایسه با کارخانه‌ های مشابه به میزان ۷۵ درصد از توان و ظرفیت داخلی بهره برده است و با بهره برداری از این طرح، زمینه اشتغال برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم فراهم می‌ شود.

مدیر عامل گل گهر با اشاره به اینکه بیشترین درآمد استان کرمان طی سال های گذشته از حوزه کشاورزی بوده، عنوان کرد:  پسته که محصول اول استان کرمان است، سال گذشته و امسال دچار خسارت شد؛ بنابراین سال آینده نیز ۸۰ درصد محصول را نخواهیم ‌داشت و بار عمده هزینه های استان بر دوش معادن است.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهرزمین با اشاره به شرایط بد آب و هوایی و مشکلات خرید ماشین آلات، بهره برداری از کارخانه‌ های منطقه گل گهر را دشوار خواند و گفت: کارگران در شرایط بد آب و هوایی و وضعیت نامناسب زیست محیطی در گودهای معدنی فعالیت می کنند که سنگینی هوا در این مناطق سبب تنگی نفس می شود و فعالیت در این شرایط دشوار است. اگر فرصت شود در گود گل گهر برید متوجه سنگینی هوا و سختی کار آن‌ ها می‌ شوید.

فلاح خاطر نشان کرد: طرح انتقال آب به کویر قلب رهبری را خوشحال کرد، اگر این کار ادامه یابد مشکلات خشکسالی در استان کرمان فوق العاده کاهش می یابد و فاتحه خشکسالی خوانده خواهد شد.

وی با بیان اینکه چرا تمام معدن شماره سه به گهر زمین واگذار نشده اظهار داشت: اگر تولید گهر زمین ادامه نیابد در آینده نه چندان دور تولید آن به ۵۰ درصد می رسد و ۵۰ درصد تولید می خوابد؛ در این صورت خسارتی به  فولاد کشور وارد می شود لذا  باید تلاش کنیم عمر کارخانجات به ده سال برسد و نباید بگذاریم با بیرون رفتن سنگ از منطقه تولید راکد شود.

رشد اقتصادی مثبت استان کرمان، به برکت معادن است

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: با توجه به مشارکت مردم و زیرساخت ها منطقه سیرجان ظرفیت تبدیل به استان را دارد.

شهباز حسن پور با بیان اینکه اختیار تبصره ۵ از استان ها گرفته شده است، افزود: در استان کرمان ۵ هزار توده معدنی وجود دارد؛ اما ۲۵ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌ کنند.

وی ادامه داد: انتقاد حق رسانه است، هرچه مطالبه گری بیشتر باشد کار دستگاه های نظارتی کاهش می یابد و رسانه ها باعث پیشرفت توسعه شهر هستند.

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: شعار این دولت عدالت محوری است و استدعا دارم اختیارات تبصره ۵ به استان ها داده شود و براساس تبصره ۶ قانون معادن ۱۵ درصد پول دریافتی از معادن باید در منطقه معدنی هزینه شود که یک درصد هم از آن برنگشته است.

حسن پور با بیان اینکه پس از سه چهار سال هنوز پروانه بهره برداری برای پروژه گندله سازی نتوانستیم بگیریم عنوان کرد: ۶۷ درصد کل وصولی مطالبات حقوق دولتی در استان کرمان و ۳۳ درصد در مابقی استان ها بوده است. کارخانه‌های گندله ۵ میلیون تنی، ذوب آهن، ۲ کارخانه کنسانتره و ۲ آهن اسفنجی بیش از ۵ سال مجوز گرفتند؛ ولی هنوز شروع به کار نکردند.

وی با تاکید بر اینکه خام فروشی یکی دیگر از معضلات استان است و کرمان این ظرفیت را برای تولید و صادرات فراوان مواد معدنی دارد، خاطر نشان کرد: وزارت صمت می تواند با پایه گذاری یک انقلاب در این عرصه، مشکلات این معادن را رفع کند.

رشد اقتصادی مثبت استان کرمان، به برکت معادن است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha