استان کرمان به پایتخت مهارت آموزی کشور تبدیل شده است

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای کشور و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به استان کرمان، گفت: استان کرمان با این نگاه بلند مهارت‌ آموزی به پایتخت مهارت ایران تبدیل شده و در موضوع آموزش‌ های مهارتی در کشور آن‌ هم با اجرای ابرپروژه ملی نهضت مهارت آموزی در گام دوّم انقلاب اسلامی نقطه عطفی خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر غلامحسین حسینی‌ نیا در آئین تقدیر از صنایع و بنگاه‌ های اقتصادی حامی مسابقات ملی و بین‌ المللی مهارت در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، گفت: ۲۰ میلیون جمعیت فعال در کشور وجود دارد و فرهنگ مهارت‌ آموزی باید در کشور گسترش یابد و مداومت داشته باشد، به گونه ای که باید سالانه ۴ میلیون نفر را به مهارت‌آموزی مجهز کرد.

وی با اشاره به وجود ۲۰ میلیون جمعیت فعال کشور و نظر به اینکه باید سالانه ۴ میلیون نفر را به مهارت‌ آموزی مجهز کرد، ادامه داد: خوشبختانه مدیران با درک بالایی در حوزه صنایع استان کرمان داریم، که از مباحث مهارتی استقبال کرده و بر روی توسعه منابع انسانی سرمایه‌ گذاری کرده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان این مطالب، اظهار کرد: متأسفانه سال‌ ها از این امر غافل بودیم، که مهارت می‌ تواند در مسیر توسعه کشور راهگشا باشد.

حسینی نیا تصریح کرد: ما باید مرتباً باید موضوع تکنولوژی‌ ها را رصد و خود را به این موارد مجهز کنیم؛ لذا زمینه‌های نهضت ملی برای مهارت‌ آموزی در گام دوّم انقلاب اسلامی در سازمان فنی و حرفه‌ ای و شبکه‌ های اجتماعی در حال فراهم شدن است و به عنوان یک ابرپروژه ملی در دولت سیزدهم مورد توجه است.

وی بیان کرد: استان کرمان با این نگاه بلند مهارت‌ آموزی به پایتخت مهارت ایران تبدیل شده و در موضوع آموزش‌ های مهارتی در کشور آن‌ هم با اجرای ابرپروژه ملی نهضت مهارت آموزی در گام دوّم انقلاب اسلامی نقطه عطفی خواهیم داشت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بهترین کار در نهضت ملی مهارت‌ آموزی این است؛ که شرکت‌ ها و کارخانه‌ ها تمام داشته‌ های علمی را پای کار آورند و در قالب مراکز جوارکارگاهی مهارت‌ آموزی‌ ها را به جوانان انتقال دهند.

حسینی نیا عنوان کرد: ابزار و امکانات اجرای این طرح در کشور فراهم شده و جوانان مستعد و مربیان نخبه هم در صنایع و دانشگاه‌ ها داریم که سامانه «سام» برای سامان بخشی به این موضوع راه‌ اندازی شده و مهارت‌ ها در همه زمینه‌ ها به ویژه در تکنولوژی‌ های جدید از جمله IT، امنیت سایبری، ربات‌ های خودکار، یکپارچه‌سازی سیستم و ... ارائه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال در رقابت‌ های بین المللی بعد از ۴۷ سال اولین مدال طلا توسط بانوی نخبه ۲۳ ساله ایرانی کسب شد، اشاره کرد: همچنین دو مدال برنز و پنج دیپلم افتخار در رشته‌های مهارت کسب کردیم که این رتبه‌ها بی‌سابقه بود.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: امسال با اتفاقاتی که در برگزاری رقابت های بین المللی مهارت افتاد، باعث شد از کشور ایران که از قبل در ۳۳ رشته مهارتی آمادگی داشت، فقط ۱۸ رشته را پذیرش کردند و مسابقات که قرار بود در چین برگزار شود به دلیل شیوع کرونا در این کشور، مسابقات به ۱۸ رشته تقلیل یافت و در ۱۸ کشور از جمله فرانسه، آلمان و غیره برگزار شد.

حسینی‌ نیا اظهار داشت: رتبه های حاصل شده در این رقابت ها بی نظیر بود و توانستیم رتبه ایران در شاخص میانگین امتیاز تیمی از ۱۵ در سال ۲۰۱۹ به ۱۳ برسانیم، رتبه ایران را در شاخص امتیاز مدال از ۲۷ در سال ۲۰۱۹ به ۱۸ جهان برسانیم و نیز رتبه ایران را در شاخص امتیاز کل از ۴۱ جهان در سال ۲۰۱۹ به ۲۴ ارتقا دهیم.

شایان ذکر است؛ در حاشیه این مراسم تفاهم‌ نامه سه‌ جانبه‌ ای بین مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، سازمان فنی و حرفه ای کشور و استانداری کرمان امضا شد؛ که بر مبنای آن مسابقات ملی مهارت بین شرکت‌ های صنعتی و معدنی کشور در سه رشته کنترل صنعتی، جوشکاری و ایمنی و نجات از سال آینده هر سال به میزبانی امور آموزش مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha