راه اندازی سامانه مدیریت شفاف منابع و مصارف زکات در کشور

رئیس کمیته امداد کشور در همایش زکات استان کرمان بیان کرد: سامانه مدیریت شفاف منابع و مصارف زکات حداکثر تا نیمه اول سال آینده در کشور راه‌ اندازی می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛شورای زکات استان صبح امروز پنجشنبه ۶ بهمن با حضور، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه کرمان، استاندار کرمان و تعدادی از فرمانداران و مدیران مربوطه در سالن شهید مرضوی استانداری کرمان برگزار شد.

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد کشور نیز با بیان اینکه زکات یکی از واجبات است و در قرآن همراه با نماز آمده است، گفت: زکات عمود نماز است، اما به آن پرداخته نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: شفاف‌ سازی یک برنامه قطعی کمیته امداد است که باید مسئولین مربوطه هر شهرستان و استان در جریان همه موضوعات منابع و مصارف زکات منطقه خود قرار گیرند.

بختیاری ابراز داشت: اگر همه زکات پرداخت کنند، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور جمع آوری می‌شود که با آن می‌ توان کارهای بزرگی انجام داد.

وی بیان کرد: سامانه مدیریت شفاف منابع و مصارف زکات حداکثر تا نیمه اول سال آینده راه‌ اندازی می‌ شود.

بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه اشتغال از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است، عنوان کرد: امسال مقرر شد که ۵۰ درصد از تعهد اشتغال کمیته امداد به افراد جویای کاری که تحت پوشش کمیته امداد نیستند، اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: سرفصل‌ های زکات واجب، مستحب و فطریه عام و سادات از هم جدا است و رقم زکات مستحبی در حال افزایش است، به همین منظور مکاتباتی با رئیس شورای سیاست‌ گذاری ائمه جمعه کشور برای نظارت نمایندگان ولی‌ فقیه بر وضعیت زکات انجام شده است.

رئیس کمیته امداد تأکید کرد: حداقل ۶۰ درصد رقم جمع‌ آوری شده زکات باید در اختیار نیازمندان قرار گیرد و مابقی آن بر اساس نیت عاملین صرف شود، اما در حال حاضر در عملکرد ما ۸۰ درصد در اختیار نیازمندان قرار می‌ گیرد.

بختیاری با اشاره به پرداخت یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان زکات نقدی و کالایی در کشور طی سال گذشته، اظهار کرد: این زکات شامل گندم، گوسفند، خرما، فطریه و... است و امسال نیز پیش‌ بینی بیش می‌ شود میزان زکات پرداختی توسط مردم حدود یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باشد.

وی به برگزاری جشن خودکفایی ۲ نفر از مددجویان کمیته امداد در استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: این افراد از طریق تسهیلات کمیته امداد مشغول به کار شده‌ اند، که امروز جشن خودکفایی آنها برگزار می‌ شود.

حجت‌ الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز در این جلسه اجرای امر زکات به‌ عنوان یک فریضه واجب الهی و آن را مایه برکت در جامعه دانست و از تمام دست‌ اندرکاران امر زکات در استان و کشور تشکر کرد.

در ادامه، محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در این جلسه از تلاش‌ های کمیته امداد در جمع‌آوری زکات و احیای این امر الهی تقدیر و اظهار کرد: برکت مال، زکات است و آثار فردی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه دارد.

وی یکی از آثار فردی زکات را درمان بُخل دانست و خاطرنشان کرد: افراد برای جدا کردن پول و ثروت از خود همیشه دچار مشکل هستند و پرداخت زکات آن را برطرف می‌کند.

استاندار کرمان تاکید کرد: این امر توفیق الهی برای ترویج سخاوت و تقویت دین و همچنین دوستی و برادری در جامعه و از بین بردن فقر است.

استانداری کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha