لزوم حمایت از شرکت‌ ها و مؤسسات دانش‌ بنیان در حوزه گلخانه‌ ها

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز به لزوم حمایت دقیق و قاطع از شرکت‌ ها و مؤسسات دانش‌ بنیان در حوزه گلخانه‌ ها اشاره و تاکید کرد: دانش تولیدی باید در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ هشتاد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان به بررسی موانع توسعه گلخانه‌ ها در استان کرمان پرداخت.


محمد مهدی فداکار استاندار کرمان، حجت‌ الاسلام و المسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری استان، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، طبیب‌ زاده رئیس اتاق بازرگانی و سایر مسئولان، اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه اقتصاد و کشاورزی در این نشست حضور داشتند.


استاندار کرمان در صحبت‌ های خود از اهمیت ورود و فعالیت دانش‌ بنیان‌ ها در حوزه‌ های اقتصادی و کشاورزی و ارتقای کیفیت و درآمد حاصله گفت.


دکتر فداکار با بیان این مطلب که حمایت از تولید تجهیزات گلخانه‌ ای و تامین زمین در شهرک صنعتی انجام خواهد شد، افزود: در بحث ترخیص‌ های محصولات کشاورزی در کشور روسیه مشکلی نداریم و پیگیری‌ های لازم در حال انجام است.


وی به فعالیت دو آزمایشگاه کنترل سموم در استان اشاره و بیان کرد: یک آزمایشگاه بخش خصوصی نیز در حال راه اندازی است.


استاندار کرمان، ظرفیت مناسب استان کرمان برای فعالیت گلخانه‌ ها و اشتغالزایی خوب آن نیز یادآور شد و گفت: از طرف دیگر باید به پروژه گلخانه‌ های بزرگ کمک کرد.


فداکار عنوان کرد: در راستای حمایت از پژوهشکده دانشگاه باهنر از محل اعتبارات هزینه‌ ای مدیریت بحران حمایت لازم را خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اقلیم مناسب استان برای توسعه گلخانه ها نعمت و ظرفیت مناسبی است، گفت: اشتغال، صادرات و ارزآوری در این حوزه وجود دارد و باید به سرمایه گذاران برای راه اندازی گلخانه های وسیع کمک شود.

استاندار کرمان، افزود: در رابطه با حل مشکلات موجود برای راه اندازی سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی سموم، با سازمان محیط زیست مذاکرات لازم انجام خواهد شد.

فداکار در رابطه با کمک به موضوع پژوهش و تحقیقات استان کرمان، بیان کرد: در صورت امکان، اعتباری از بخش مدیریت بحران استان برای پژوهش های مطرح شده در حوزه تولید بذر و سرمازدگی پسته و ... تا پایان سال انتقال خواهیم داد.

وی بر راه اندازی تولید قطعات احداث گلخانه ها و برطرف کردن مشکل اسناد اراضی باغی و کشاورزی در قالب طرح کاداستر تاکید کرد.

دانش بنیان ها به کمک گلخانه ها بشتابند


نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق در خصوص ماندگاری پژوهشگاه دانشگاه شهید باهنر کمک خواهیم کرد، افزود: چنانچه پژوهشگاه به دانش فنی لازم رسیده باشد، می‌ تواند درآمدزا بوده و در زمینه اعتباری مشکلی نخواهد بود.


محمد رضا پورابراهیمی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه‌ ها در دنیا وابسته به پول دولت نیستند و از طریق درآمدها و سرمایه‌ گذاری با بخش خصوصی اداره می‌ شوند.


وی اظهار داشت: پژوهشکده‌ های استان نیز از طریق فروش دانش فنی خود و فعال کردن بخش خصوصی می‌ توان ضمن خدمت به اقشار مختلف جامعه، درآمدزایی خوبی داشته باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دستاوردهای دانش بنیان و دانش فنی دانشگاه های استان در حوزه های بذر، کود و سم ارائه شود تا برای تحقق تولید گسترده آنها مدل های اقتصادی تهیه و تدوین شود.

محمدرضا پورابراهیمی، در رابطه با مسائل حمل محصولات کشاورزی و گلخانه ای خاطرنشان کرد: مجوزهایی برای ورود برخی وسایل حمل و نقل در حال اخذ شدن است که اگر شرکتی در استان در این حوزه فعال باشد، می تواند از این فرصت استفاده کند.

وی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای نیز افزود: سازمان توسعه تجارت دو مرکز تجاری در عمان و روسیه راه اندازی کرده و رایزنان بازرگانی کشور در آنجا مستقر هستند که با کمک بخش خصوصی می توان غرفه ای دائمی برای عرضه محصولات استان در این کشورها راه اندازی کرد.

دانش بنیان ها به کمک گلخانه ها بشتابند


سید مهدی طبیب‌ زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه حرکت به سمت گلخانه‌ ها در استان کرمان شتابنده نبوده است، تصریح کرد: افزایش راندمان تولید گلخانه‌ ها به‌ منظور حضور در بازارهای رقابت جهان و کشورهای همسایه امری مهم است.


وی اضافه کرد: لزوم امنیت غذایی، گران شدن آب و کمبود شدید آب، ما را به این نتیجه رسانده که باید توسعه گلخانه‌ ها را داشته باشیم، اما با وجود توسعه کمی، توسعه کیفی و تکنولوژی گلخانه‌ ای را نداشته‌ ایم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان، افزود: در ضرورت توسعه گلخانه ها شکی وجود ندارد و در استانی با ۲۵ درصد باغات کشور بایستی در تکامل زراعت و باغبانی، بالندگی کشاورزی با مبحث گلخانه ها تکمیل شود.

طبیب زاده ادامه داد: توسعه گلخانه ها باعث افزایش راندمان تولید به منظور حضور در بازارهای جهانی و راهکار مناسبی برای تولید با توجه به گران شدن و کمبود آب است.

وی، با اشاره به اینکه حضور جوانان دانش آموخته باعث آغاز تحول در کشت های گلخانه ای شده است، گفت: در حال حاضر طرح توسعه راهبردی استان منطبق با شرایط گلخانه هاست که می توان آن را در استان و حتی در کشور به عنوان الگو مطرح کرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان بیان کرد: برای تکمیل زنجیره توسعه گلخانه ها بحث حمل و نقل نیز باید تسهیل شود و در این زمینه نیاز به تعداد بیشتری از کانتینرهای یخچال دار وجود دارد که تعداد فعلی پاسخگوی نیاز تولید محصولات کشاورزی نیست.

طبیب زاده ادامه داد: در این زمینه پیشنهاد ورود کانتینرهای یخچال دار حتی دست دوم مطرح است که می تواند کمک بسزایی در این حوزه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: احداث گلخانه های مدرن و تولید بذر هیبریدی مورد نیاز گلخانه ها باید در استان به صورت جدی دنبال شود، زیرا تمامی بذر هیبریدی مورد استفاده وارداتی است و ممکن است به علت وجود برخی تحریم ها اشتغال و تولید این حوزه به خطر بیفتد.

دانش بنیان ها به کمک گلخانه ها بشتابند


رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز به لزوم حمایت دقیق و قاطع از شرکت‌ ها و مؤسسات دانش‌ بنیان در حوزه گلخانه‌ ها اشاره و تاکید کرد: دانش تولیدی باید در اختیار کشاورزان و بهره‌ برداران قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی بر حمایت نقدینگی برای صنعت گلخانه‌ ای نیز تاکید و عنوان کرد: سرمایه‌ گذارانی را می‌ بینیم که توان و سرمایه خود را گذاشته اند و باید حمایت‌ های دولتی و بانکی صورت گیرد تا سرمایه آنها از بین نرود.

وی از تضمین خرید محصولات و تسهیل شرایط صادرات به‌ عنوان موارد مهم و قابل پیگیری برای صنعت گلخانه‌ ای در استان کرمان نام برد و ابراز داشت: در حمایت از توسعه گلخانه ها باید حلقه و زنجیره حمایتی را قبل، حین و بعد از تولید اصلاح کرد زیرا اگر هر یک از این حلقه های زنجیره تکمیل نشود، کار محقق نخواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: استان کرمان ظرفیت های بزرگ و مهمی در حوزه کشارزی و گلخانه ها دارد، اما باید این حوزه به سمت علمی شدن و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا پیش رود که در این زمینه می توان از موسسات و شرکت های دانش بنیان استفاده کرد.

حجت الاسلام حمیدی خاطرنشان کرد: برای توسعه گلخانه ها به مطالعات تحقیقاتی ارزشمند نیاز داریم که باید در این زمینه از مجموعه های تحقیقاتی و پژوهشی فعال در زمینه بذر، سم و احداث گلخانه ها حمایت تا دانش تولید شود و در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

وی، تصریح کرد: از سرمایه گذاران بزرگ نیز برای تکمیل زیرساخت های گلخانه ها حمایت شود و دستگاه های مختلف تعهدات خود را به خوبی انجام دهند و دولت در زمینه بازاریابی و صادرات به تولیدکنندگان کمک کند.

دانش بنیان ها به کمک گلخانه ها بشتابند

گفتنی است؛ در این نشست گزارش هایی با عنوان"دستاوردهای دانشگاه های استان در حوزه بذر و پایش سموم"، "مزایای گلخانه های با ارتفاع بلند و ظرفیت های استان در توسعه آن" و "لزوم اندازه گیری باقی مانده سموم در محصولات گلخانه ای" مطرح شد.

همچنین چالش های توسعه گلخانه ها در استان مانند تکنولوژی پایین گلخانه ها و نگاه اشتغالزا به صنعت گلخانه به جای نگاه تولید و توسعه مطرح شد و پیشنهاداتی برای توسعه گلخانه ها به تصویب رسید.

اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha