آمار نگران کننده روند افزایشی طلاق در استان کرمان

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان، گفت: بنا به آماری که بهزیستی ارائه می‌ کند، روند طلاق در استان کرمان افزایشی است و افزایش آمار طلاق در جامعه، زنگ خطر را به صدا درآورده و تبعات گسترده آن به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ خسرو ملکشاهی، گفت: جامعه‌ شناسان معتقدند برای این‌که طلاق به یک مسئله اجتماعی تبدیل شود و در واقع از یک گرفتاری خصوصی و شخصی، به یک مسئله عام تبدیل شود، باید از یک حد معینی از شیوع خارج شود و فراوانی آن غیرمتعارف شود، که به نظر می‌ رسد ما الان به آن مرحله رسیده‌ ایم و طلاق را می‌ توانیم یک معضل اجتماعی تلقی کنیم.

وی افزود: ارائه آموزش‌ ها و مهارت‌ ها خصوصا در سنین پایین می‌ تواند روند طلاق را نزولی کند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان، با اشاره به وضعیت طلاق در استان کرمان و روند آن، توضیح داد: بیش از دو سال است سامانه «تصمیم» در استان راه‌ اندازی شده و هر کس که متقاضی طلاق است می‌ تواند از طریق این سامانه اقدام کند.

ملکشاهی با اشاره به آمار طلاق در استان، افزود: سامانه تصمیم از ۲۳ شهرستان استان کرمان در ۸ شهرستان از جمله کرمان، بم، زرند، سیرجان، رفسنجان، کهنوج و شهربابک و ... که جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر دارند، فعال است و اعداد و ارقامی که ارائه می‌ کنیم مربوط به این شهرستان‌ ها است و از وضعیت طلاق در سایر شهرستان‌ ها اطلاع زیادی نداریم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲ هزار و ۶۳۰ نفر در سامانه تصمیم درخواست طلاق داده بودند؛ که از این تعداد حدود ۱۹.۱ درصد منجر به سازش شد.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: میانگین سازش کشوری حدود ۱۳ درصد است؛ ولی در استان کرمان سازش نسبت به نُرم کشوری خوشبختانه بالاتر بوده است.

ملکشاهی بیان کرد: در سال گذشته، ۱۱ هزار و ۷۰۸ نفر در سامانه تصمیم درخواست طلاق دادند که درصد سازش ۲۱.۴ درصد شده است؛ یعنی درصد سازش افزایش پیدا کرده و آمار طلاق هم خیلی تفاوتی نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آماری که ما داریم، بیشترین موارد طلاق مربوط به شهرستان کرمان و کمترین آن مربوط به رفسنجان است؛ که البته دلایل مختلفی هم دارد. رفسنجان در سامانه تصمیم بهزیستی قرار دارد، اما دادگستری زوجین را به مراکز مشاوره ما ارجاع نمی‌ دهد، بلکه مصلحینی دارند که درخواست‌ کنندگان طلاق بیشتر به این افراد مورد اعتماد و ریش‌ سفید ارجاع داده می‌ شوند.

معاون بهزیستی استان کرمان؛ تاکید کرد: روند طلاق در استان کرمان طی سال‌ های اخیر مانند سایر استان‌ های کشور افزایشی بوده است.

اداره کل بهزیستی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha