گام های نهایی ثبت جهانی ۲ کاروانسرا در استان کرمان

قائم‌ مقام وزیر میراث فرهنگی و معاون میراث‌ فرهنگی کشور، گفت: پرونده ثبت ۵۶ کاروانسرای کشور در شهریور امسال در ریاض عربستان بررسی‌ می‌ شود، که ۲‌ کاروانسرا متعلق به استان کرمان است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علی دارابی در دیدار با استاندار کرمان گفت: در هفته میراث فرهنگی یک هزار و ۶۰۰ برنامه در سراسر کشور اجرا شد، که یکی از آن ها افتتاح ۱۹۰ پروژه با حضور وزیر میراث میراث فرهنگی در سراسر کشور بود، که اولین آن نیز مربوط به استان کرمان بوده است.

وی بیان‌ کرد: سال گذشته رتبه ۶ در ثبت عناصر ملموس میراث فرهنگی در دنیا را کسب کردیم و تاکنون ۲۱ اثر ناملموس و ۲۶ اثر ملموس از ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است و در مجموع جزء ۱۰ کشور برتر دنیا محسوب می شویم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، اظهار کرد: پرونده ثبت ۵۶ کاروانسرای کشور در شهریور امسال در ریاض عربستان بررسی‌ می‌ شود، که ۲‌ کاروانسرا متعلق به استان کرمان است.

دارابی ادامه داد: برای‌ نخستین‌ مرتبه‌ در حوزه اسناد بالا دستی و در برنامه هفتم‌ توسعه به حوزه میراث‌ فرهنگی توجه جدی شده است و انجمن خیّرین حوزه میراث‌ فرهنگی نیز برای کمک به این حوزه تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: گردشگری ایران فقط استان هایی مانند یزد، اصفهان، مازندران و شیراز نیست، بلکه کرمان هم با جاذبه های بی نظیر بخشی از این کشور است و در این استان در زمان بسیار کمی اختلاف دمایی زیادی شاهد هستیم.

معاون میراث فرهنگی کشور، ضمن تشکر از حمایت‌ های استاندار کرمان در حوزه میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: استان کرمان ظرفیت خوبی در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد.

دارابی اضافه کرد: طبق تفاهمنامه منعقد شده با کشور چین سالانه ۵ میلیون گردشگر به ایران سفر می کند؛ که رایزنی‌ هایی جهت تسهیل حضور بیشتر گردشگران در استان کرمان انجام شده است.

گام های نهایی ثبت جهانی ۲ کاروانسرا در استان کرمان

کمک‌ها به حوزه میراث فرهنگی کرمان در حد توان انجام خواهد شد

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های میراثی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، افزود: در حوزه میراثی، گردشگری و صنایع دستی، استان کرمان دارای ظرفیت‌ های قابل توجهی است؛ که در این راستا می توان به ۷ اثر ثبت جهانی اشاره کرد و در مجموع استان کرمان دارای فهرستی از برترین‌ ها است.

وی تنوع چهار فصل در استان کرمان را قابل توجه و جذاب دانست و ابراز داشت: متناسب با این ظرفیت‌های استان، انتظار داریم تا توجه بیشتری در حوزه میراث فرهنگی شود، اما زیرساخت‌ های موجود مطابق با پتانسیل‌ های استان نیست.

استاندار کرمان خاطرنشان ساخت: سالجاری از اعتبار ۵ درصد در قانون بودجه مساعدت می شود اما توقع داریم بیشتر از این استان دیده شود. ما در حد توان خودمان به حوزه میراث‌ فرهنگی کمک می‌کنیم، اما باید از مرکز نیز حمایت های لازم انجام شود.

وی یادآور شد: اخیراً نورپردازی ارگ بم رونمایی شده است؛ که می توان گفت این بنا در شب از روز زیباتر است.

گام های نهایی ثبت جهانی ۲ کاروانسرا در استان کرمان

افتتاح بیش از ۲۶ میلیارد تومان پروژه میراث‌فرهنگی در کرمان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: استاندار و دستگاه های اجرایی استان همکاری خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و ۷ میلیارد تومان از طرف استانداری برای مرمت کاروانسرای وکیل تخصیص پیدا کرد.

فریدون فعالی افزود: ظرفیت های حوزه میراث‌ فرهنگی استان رو به رشد است و با وجود کرونا طی سال‌ های اخیر یک هزار تخت به ظرفیت‌ گردشگری سلامت کرمان اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص تبصره ۱۸ در کشور رتبه اول را کسب کرده‌ایم و در این زمینه استان کرمان پیشرو است، خاطر نشان کرد: ۲۶ پروژه در هفته میراث فرهنگی در استان به ارزش ۲۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان افتتاح شده است.

گام های نهایی ثبت جهانی ۲ کاروانسرا در استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha