استان کرمان صدرنشین جدول توسعه شبکه گازی کشور است

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان، گفت: این استان به لحاظ توسعه شبکه گاز در صدر جدول کشور قرار دارد و در چهار سال گذشته موفق به ایجاد ۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ منوچهر فلاح در نشست خبری که با اصحاب رسانه و خبرنگاران کرمان داشت، گفت: کشور ایران دارنده دومین ذخایر گاز و چهارمین مصرف کننده گاز طبیعی در دنیا می باشد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردار می باشند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کرمان، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت گاز استان کرمان به لحاظ توسعه شبکه گاز در صدر جدول کشور قرار دارد و در چهار سال اخیر نزدیک به ۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در درون استان ایجاد کرده ایم.

فلاح با اشاره به اینهمه آغاز گاز رسانی در استان کرمان از سال ۱۳۷۲ آغاز شد، گفت: تا سال ۹۶ هنوز در این زمینه عقب ماندگی داشتیم و تنها ۴۸ درصد مردم استان تحت پوشش شبکه گاز قرار داشتند، اما امروز ۸۴ درصد از مردم استان کرمان، شامل ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۵۸ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار هستتد.

وی تصریح کرد: با حمایت مسئولان، صبوری مردم و تلاش نیروهای شرکت گاز، امروز جایگاه گاز استان کرمان در صدر جدول کشور قرار دارد و از مجموع ۸۴ شهر استان، ۷۶ شهر به شبکه گاز وصل شده اند، که گازرسانی به ۲۵ شهر آن در چهار سال اخیر بوده است و در استان به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر در سال کار شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان، بیان کرد: در حوزه گازرسانی به روستاها نیز از ۳ هزار و ۶۰۰ روستای واجد شرایط گازرسانی، تعداد یکهزار و ۶۶۴ روستای استان به شبکه گاز متصل شده اند، که ۷۵۰ روستا از سال ۹۷ به بعد گازدار شده اند و گاز رسانی به ۹۰۰ روستا هم در مرحله انتخاب پیمانکار و مناقصه است؛ که امیدواریم سال آینده شاهد افتتاح گازرسانی در این روستاها باشیم.

فلاح با بیان اینکه رشد سالیانه ما در حوزه گازرسانی ۷.۲ درصد بوده است؛ در حالی که متوسط کشوری کمتر از ۲ درصد است، اظهار داشت: از ۸۴ شهر استان کرمان ۷۶ شهر گازرسانی شده اند و به همه شهرستان های جنوبی استان نیز گازرسانی شده است، در صورتی که منطقه جنوب کرمان تا سال ۹۷، شبکه گاز نداشت.

وی افزود: ۶۰ درصد از طرح های گا رسانی هفته دولت در سال جاری متعلق به استان کرمان بود و تا دهه فجر امسال ۲ شهر علی آباد در جیرفت و منوجان و ۳۷۰ روستای کرمان به شبکه گاز سراسری وصل می شوند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کرمان با اشاره به پدیده قاچاق سوخت در استان کرمان؛ تاکید کرد: بزرگترین و مهم ترین اقدام در مبارزه با قاچاق سوخت، گازرسانی است و می توان با توسعه گازرسانی با این پدیده شوم مبارزه کرد.

فلاح اضافه کرد: در چهار سال گذشته با توسعه گازرسانی در استان، ۹۰ میلیون لیتر مصرف فرآورده های نفتی کاهش پیدا کرده و با گازرسانی به هفت شهرستان جنوبی استان کرمان، بار قریب به یک میلیون سیلندر گاز مایع را از دوش مردم برداشتیم.

وی با بیان اینکه در هفته دولت امسال ۶۰ درصد طرح های گازرسانی کشور مربوط به استان کرمان بوده است، گفت: در هفته دولت امسال طرح گازرسانی به ۱۰ شهر استان کرمان افتتاح و کلنگ زنی شد و سهم استان کرمان در هفته دولت از گازرسانی روستائی کشور، ۴۰ درصد و شامل ۴۴۸ روستا شد، علاوه بر آن نیز به ۹۰۴ صنعت در هفته دولت در استان گازرسانی شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان‌ کرمان افزود: در سفر رییس جمهور به استان کرمان تفاهمنامه همکاری برای گازرسانی به ۸۳۳ خانوار مددجویان کمیته امداد با اعتبار پنج میلیارد تومان نیز منعقد شد.

فلاح با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری برای گازرسانی به ۸۳۳ خانوار مددجویان کمیته امداد با اعتبار ۵ میلیارد تومان اظهار کرد: تا سقف ۱۵ میلیون تومان برای ۱۳ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد با همکاری بانک ها تسهیلات برای گازکشی منازل پرداخت می شود.

وی به اجرای طرح رایگان بهینه سازی موتورخانه ها در بخش خانگی نیز اشاره و اذعان کرد: از زمستان سال گذشته این طرح در سه بخش اصلاح عایق کاری، تنظیم مشعل و رسوب زدایی انجام می شود و از سه هزار مشترکی که در استان کرمان ثبت نام کرده اند، تاکنون دو هزار مورد به اتمام رسیده و مشترکین گاز می توانند با ثبت نام در سامانه goc.nigc.ir برای بهینه سازی موتورخانه های خود اقدام کنند.

مدیرعامل گاز استان کرمان با اشاره به اینکه تعرفه گاز در صنایع تغییری نکرده، گفت: در زمینه تعرفه خانگی پنج اقلیم در کشور تعریف شده که این اقلیم ها را در استان کرمان هم داریم و ۱۲ پلکان مشخص شده است.

فلاح تاکید کرد: ۶۴ درصد از مردم شامل پلکان یک تا سوم هستند که افزایش گازبها نخواهند داشت و برای پلکان چهار تا هفت حدود ۳۰ درصد، پلکان های هفت تا ده تقریبا ۷۰ درصد و پلکان ۱۱ تا ۱۲ که جزء پرمصرف‌ ها هستند، ۵ تا ۶ هزار تومان برای هر مترمکعب افزایش بهای گاز خواهیم داشت.

وی با اشاره به قطعی یا محدودیت مصرف گاز صنایع در زمستان اظهار کرد: در کشور و استان کرمان مصرف گاز در زمستان نسبت به تابستان هفت برابر می شود و به دلیل اینکه گاز طبیعی را زیاد نمی شود ذخیره سازی کرد، باید مصرف بهینه را مدنظر قرار داد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان ابراز کرد: به ازای هر درجه کاهش دما، شش درصد در مصرف گاز صرفه جوئی می شود و توصیه می کنیم در منازل و محیط کار در فضاهایی که استفاده نمی شود، بخاری روشن نکنیم.

فلاح گفت: علاوه بر آن می توانیم با استفاده از پرده های ضخیم نیز در مصرف گاز صرفه جویی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ادارات در روزهای عادی باید یک ساعت زودتر موتورخانه روشن و یک ساعت قبل از تعطیلی خاموش شود و در روزهای تعطیل نیز موتورخانه خاموش باشد و لازم است ادارات و همچنین مدارس در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دمای رفاه ۱۹ تا ۲۱ درجه است، گفت: مردم دمای رفاه را ۲۶ و ۲۷ می دانند در حالی که هیچ جای دنیا اینگونه نیست؛ با رعایت دمای رفاه ۳۰ درصد مصرف گاز کاهش می یابد و شاید نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد مبلغ گازبهاء کاهش پیدا می کند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کرمان، یادآور شد: با صرفه جویی مردم استان کرمان در مصرف گاز، در سال گذشته افزایش مصرف نداشتیم و امسال نیز پیش بینی می شود که ۴۰ هزار مشترک جدید اضافه شود.

فلاح در مورد رعایت نکات ایمنی مصرف گاز نیز توضیح داد: ۸۵ درصد فوتی های ناشی از گازگرفتگی فقط به خاطر مسدود بودن دودکش است، که راحت ترین راه جلوگیری از آن چک کردن دودکش و گرمای دودکش است. اگر دودکش سرد باشد، مطمئنا مسیر مسدود شده ضمن اینکه باید حتما از دودکش های دارای کلاهک H استفاده شود.

وی اظهار کرد: شیلنگ وسائل گازسوز نیز حتما باید کنترل شود و نباید طول آن بیش از یک متر و ۲۰ سانت باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با تاکید بر عدم استفاده از لوله های آکاردئونی برای بخاری؛ خاطرنشان کرد: لوله های آکاردئونی خیلی راحت سوراخ می شوند و ممکن است متوجه آن نشویم و اگر لوله بیش از ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر افقی بشود، دود منتقل نمی شود.

فلاح همچنین متذکر شد: شماره پیامکی شرکت گاز استان کرمان با ۱۰۰۰۳۴۱۱۹۴ آماده پاسخگویی به سوالات، انتقادات و پیشنهادات هم استانی ها در زمینه گاز می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha